BLOG
LEUK VOORBEELD VAN EMPLOYER BRANDING IN FASHION/RETAIL
BIANCA WILKE | 10 januari 2024
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, als er één bedrijf is waarvoor ik zou willen werken is dat Omoda. Zij hebben hun employer branding wat mij betreft op en top voor elkaar! Graag vertel ik je waarom…
1. Een visitekaart voor potentiële medewerkers: werken-bij-website
Op de werken-bij website van Omoda is er een gebruiksvriendelijke zoekfunctie om openstaande vacatures te zoeken op functie, trefwoord, plaats, postcode, vakgebied en dienstverband. Simpel en snel. Daarnaast kan je ook een jobalert maken voor als je de vacature die je zoekt niet kan vinden. Slim, want zo blijf je in beeld bij geïnteresseerden. Niet geheel onbelangrijk: de kernwaarden van Omoda worden ook uitgelicht. Waar staan zij als organisatie voor en hoe vertalen zij dit naar de werkvloer? Om dit te onderstrepen is er ook content beschikbaar vanuit medewerkers, dit geeft direct een duidelijk en eerlijk beeld van hoe het is om bij de organisatie te werken.
2. De kandidaat staat centraal: arbeidsmarktcommunicatie
Het etaleren van je product of dienst op social media is een must, mits je doelgroep hierop aanwezig is. Maar óók in het kader van employer branding is het tegenwoordig belangrijk om aanwezig te zijn op social media. Wie ben je, wat wil je uitstralen maar vooral wie wil je aantrekken? Omoda is hier heel gedreven en sterk in. Behalve vacatures deelt Omoda ook posts van medewerkers die iets persoonlijks vertellen over zichzelf en waarom zij hun baan zo leuk vinden. Wat ik helemaal gaaf vind om terug te zien, is dat zij ieder jaar medewerkers uitwisselen onder verschillende afdelingen én winkels. Zo creëer je meer draagvlak en begrip vanuit elke afdeling en leer je elkaar ook beter kennen. Één team, één taak!
3. Een game-element als touchpoint: candidate journey
Omoda heeft op hun werken-bij-website een leuke test klaar staan: ‘Hoe goed past Omoda bij jou?’. Door verschillende vragen te beantwoorden, zoals ‘Hoe pas jij duurzaamheid toe in je werk?’, met 3 keuzes, komt er een resultaat uit… Hoe die bij mij was? “Jij en Omoda zijn een match made in heaven!“. Als je een origineel onderdeel toepast in de candidate journey kan dit bijdragen om daadwerkelijk te gaan solliciteren.
Toch nog tips?
Zeker, ik zie uiteraard nog verbeterpunten, zoals het ontbreken van een salarisindicatie in de vacaturetekst. In tijden van een krappe arbeidsmarkt is het vermelden van een salaris(indicatie) essentieel. In een korte scan van een vacature wil je namelijk direct zien waarom je wel of niet zou overstappen van je huidige baan. Werkplezier staat voor veel mensen op nummer 1, maar de verdiensten die daar tegenover staan, deelt misschien wel de gedeelde plek met werkplezier.
Maar ook het sollicitatieformulier kan beter afgestemd worden op de doelgroep van de desbetreffende vacature. Welke velden zijn écht nodig? Hoe meer velden, hoe groter de kans dat men afhaakt om te solliciteren. Een sollicitatieformulier voor een bijbaan zal korter zijn dan bij een vacature voor een filiaal manager of teamleider logistiek.
Recruitmentscan nodig?
Heb jij ook behoefte aan een korte recruitmentscan? Laten we dan snel een afspraak maken, zodat ik kan kijken waar voor jouw organisatie nog kansen liggen op het gebied van recruitment.
Over de auteur
Bianca Wilke is Primatch Partner en actief in de regio Drechtsteden. Ze heeft ruim 20 jaar ervaring in verschillende rollen bij diverse MKB bedrijven. De rode draad? Zowel mensen als organisatie staan voor Bianca centraal. Ze is zorgvuldig in handelen, oplossingsgericht en áltijd mensgericht!