blijf op de hoogte
blog
Kom je tot de kern?
Alle gesprekken die ik op dit moment voer met opdrachtgevers, en dat zijn er veel op het moment, gaan allemaal over een ding. Waarom krijg ik zo weinig reacties op mijn vacatures? Het antwoord is simpel, de uitvoering is complex.
Ik zie door de bomen het bos niet meer!
Waar moeten we dan in hemelsnaam beginnen? Het is eind 2021 als deze vraag door de vergaderzaal galmt. De ondernemer in kwestie ziet het niet meer zitten. Veel vacatures en weer een paar opzeggingen. En de openstaande vacature worden niet ingevuld. Er klinkt vertwijfeling in zijn stem.
Help, niemand reageert op mijn vacatures
Een veel gestelde noodkreet bij vacaturehouders. Waar komt dat nu ineens vandaan? Alle markten zijn krap, er zijn geen kandidaten te vinden. Ja dat klopt, nee dat klopt niet! Huuu? De arbeidsmarkt was nog nooit zo groot als vandaag de dag, zo laten ook de cijfers van het CBS zien.
Tekort op de arbeidsmarkt: neem jij je kandidaten serieus?
De arbeidsmarkt begint steeds meer extreme krapte te vertonen. Nu wil dit niet zeggen dat de kandidaten er niet zijn. In vele branches waar krapte op de arbeidsmarkt heerst, zijn er tienduizenden mensen actief. Er is dus genoeg potentieel, maar waarom reageren die kandidaten dan niet?
5 tips om je vacature makkelijker in te vullen
De arbeidsmarkt begint steeds meer extreme krapte te vertonen. Nu wil dit niet zeggen dat de kandidaten er niet zijn. In vele branches waar krapte op de arbeidsmarkt heerst, zijn er tienduizenden mensen actief. Er is dus genoeg potentieel, maar waarom reageren die kandidaten dan niet?
Onboarding na COVID-19: Wat is jouw strategie?
En dan is iedereen weer op kantoor! Of toch niet? Da’s gek, ben je ineens na 1,5 jaar weer op kantoor en zijn er ook nog eens collega’s. Mensen uit een grijs verleden, mensen die je vroeger dagelijks zag en nu al maanden niet meer.
De Candidate Journey: het zwarte gat tussen recruitment en de business
U heeft een vacature uit gezet en een of meerdere kandidaten in procedure gehad. Waarschijnlijk hebben deze een uitgebreide selectieprocedure doorlopen en mensen uit uw organisatie gesproken. Aanvullend is er een vragenlijst ingevuld en nabesproken, mogelijk ook nog een uitgebreid assessment gedaan.
Investeren in coronatijd
Begin april ben ik begonnen als zelfstandig recruitmentpartner voor de regio Zwolle bij Primatch HR Groep Nederland. Een, voor mij, bijzondere en soms heftige periode. Sinds het begin van corona in maart is voor veel sectoren de bedrijfsvoering heel lastig geweest.
Zijn jouw medewerkers wel geschikt om thuis te werken?
45% van de medewerkers werkt vanuit huis en 25% hiervan is voornemens om dit ook meer te gaan doen in de toekomst. Er zijn inmiddels grote werkgevers die hun medewerkers bericht hebben om er rekening mee te houden dat ze in ieder geval de rest van 2020 thuis moeten werken.
Wat wil jouw toekomstige werknemer allemaal weten?
Waar jouw toekomstige werknemer gevoelig voor is kan anders zijn binnen verschillende doelgroepen, maar er zijn natuurlijk altijd gemene delers. Juist die kunnen het verschil maken.
Ben jij het walhalla voor recruitmentbureaus? Doe de test!
Waarschijnlijk ben je thuis aan het werk als je dit leest. Reden genoeg, want met z’n allen willen we verdere verspreiding van het Corona virus inperken. Je hebt meer tijd, en wil die werktijd slim benutten. Maar wat doe je met je tijd?
Game Based Assessment
In de snel ontwikkelende technologie op het gebied van de selectiefase, komen er steeds meer mogelijkheden om te kijken of jouw sollicitant ook daadwerkelijk past bij de baan en de organisatie waar ze te komen werken.
Hoe voorkom je afhakers in sollicitatiegesprekken?
Werving en selectie. Als het om vacatures gaat, zijn dit de twee woorden die het vaakst in één adem worden genoemd. Bij werkgevers ligt de nadruk nu op werving. De selectie komt later wel, toch? Eerst maar eens zorgen dat je kandidaten hebt!
Is jouw bedrijf aantrekkelijk voor jonge medewerkers?
“De nieuwe generatie is niet meer ambitieus. Ze zijn lui, verwend, alleen met zichzelf bezig en vinden ons sukkels omdat wij nog steeds fulltime werken”.
Zelf kandidaten benanderen bij weinig te reacties op je vacature
Stel, je hebt een campagne opgezet voor jouw vacature. Je hebt je best gedaan op een wervende tekst en de functie breed uitgezet via jobboards en social media. Maar helaas reageren er toch (te) weinig kandidaten.
Waarom wordt er zo geheimzinnig gedaan over salaris in de vacatureteksten?
Loon is een belangrijk thema op de werkvloer. Onlangs deed Monsterboard nog onderzoek naar wat werkzoekenden belangrijk vinden. En ook in dit lijstje staat salaris weer in de top-3. Toch word er vaak geheimzinnig over gedaan in vacatureteksten. Waarom eigenlijk?
Oorlog in vacatureland
Vacaturesites zijn het meest geschikt om actief zoekende kandidaten te bereiken. Want daar komen vraag en aanbod bij elkaar. Maar jongens, wat zijn het er tegenwoordig toch veel!
Hoe haal je een betere informatie uit je referentiechecks?
Pas vroeg oud-collega Rick of ik referent voor hem wilde zijn. “Natuurlijk”, zei ik. De volgende dag al werd ik gebeld door het bedrijf wat hem een passende functie te bieden heeft. Snelle actie dus, daar houd ik wel van. En ik kon haar helpen. Maar of nou alle relevante informatie uit deze referentiecheck is gehaald?
Hoe blijf je succesvol werven in een veranderende arbeidsmarkt? 5 tips
Wil jij als bedrijf succesvol blijven in het invullen van je vacatures? Pas jezelf dan aan. Vijf praktische tips:
Lachen… ik heb een vacature
Niks mooiers dan het hebben van een vacature, dit is namelijk het ultieme moment om te laten zien waarom je een geweldige werkgever bent. Je hebt een superleuke cultuur en mensen werken erg graag bij je. Toch?
OP DE HOOGTE BLIJVEN?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief met het laatste recruitment nieuws.
PS. Wij beloven je max. 1 keer per maand te e-mailen.