blijf op de hoogte
blog
Primatch HR Groep breidt uit naar België [Persbericht]
Primatch HR Groep verwelkomt een nieuwe recruitmentpartner, Stijn Gysen, afkomstig uit België. Primatch België opent officieel per 1 september 2023 haar deuren en daarmee zet Primatch HR Groep weer een stap in de ingezette koers gericht op groei.
Starten met employer branding (gepubliceerd op Frankwatching.com)
Je kan er niet meer omheen: employer branding. Goede werknemers komen tegenwoordig niet vanzelf aanwaaien. Veel redenen om direct aan de slag te gaan met je werkgeversmerk. Maar waarom? Wanneer? Wie? Wat? En hoe?
Cultural fit: belangrijker dan ooit
Als werkgever word je steeds vaker beoordeeld op de bedrijfscultuur. Waarom is bij 95% van de bedrijven hier niets over terug te vinden? Hoog tijd om hiermee aan de slag te gaan!
De antwoorden zijn altijd al aanwezig
Dat er een probleem is, was al tijden duidelijk. Vacatures werden niet vervuld, reacties kwamen niet op stoom en “Weet je, Marco, de frezers die wij zoeken, die zijn er niet.” Vreemd, aangezien er al 4 frezers van dit kaliber in het bedrijf rondlopen. Dat het aantrekken van nummer 5 een probleem vormt?
ChatGPT inzetten voor recruitment
De ontwikkelingen op het gebied van AI, Artificial Intelligence, gaan ontzettend snel en de mogelijkheden zijn onbeperkt. Zo ook binnen recruitment. ChatGPT kan op verschillende manieren worden ingezet voor recruitment. Heb jij ooit al aan deze interessante toepassingen gedacht?
Het belang van een sterke EVP (Employee Value Proposition)
Een EVP is een verzameling van redenen waarom werknemers voor een organisatie zouden kiezen en er willen blijven werken. Een EVP is geen opsomming van commerciële kernwaarden, maar gaat over de DNA van je organisatie.
Het geheim van succesvolle werving in een uitdagende arbeidsmarkt
Heb je een plan? Dan worden je kansen groter! Vooral met de juiste strategie en benadering kan je een voorsprong krijgen op je concurrenten en toptalent aantrekken. Laten we eens kijken naar enkele effectieve manieren om jouw wervingsproces te optimaliseren…
Transformeer je collega’s in ware talentwervers
Jouw eigen medewerkers bezitten de kenmerken van de doelgroep. Read that again! Juist, voor veel bedrijven vormen zij een waardevolle bron om nieuwe collega’s aan te trekken. Toch worden deze medewerkers nog niet voldoende gestimuleerd om kandidaten aan te dragen.
Is het schrijven van een vacaturetekst verleden tijd?
Als recruiter is het één van je dagelijks bezigheden: het schrijven van een aansprekende vacaturetekst. Nu heb je de ene dag meer inspiratie dan de andere dag én blijft het moeilijk om je continu te blijven onderscheiden van de rest. Thank god for ChatGPT 😉
Hoe werf je als werkgever in een krappe arbeidsmarkt
Veel werkgevers hebben hun vacatures vaak voor langere tijd open staan en hebben moeite om nieuwe collega’s te werven. Tegelijkertijd worden ook zittende medewerkers verleid door andere werkgevers. Dat is met name het gevolg van een krappe arbeidsmarkt.
Employer Branding: ontdek de kracht en leer hoe je het succesvol kunt toepassen
Nog nooit eerder zijn er zoveel mogelijkheden geweest om mensen te benaderen voor nieuwe banen. Toch blijft het voor veel bedrijven een uitdaging om het juiste talent aan te trekken. Dit is waar employer branding om de hoek komt kijken.
De voordelen van referral recruitment (inclusief tips en voorbeelden)
In mijn dagelijkse praktijk als recruitment businesspartner zie ik vaak dat een werkgever vooral de blik naar buiten heeft gericht als het gaat om het aantrekken van nieuwe collega’s. Dat vind ik een gemiste kans.
Het belang van een strategische personeelsplanning (SPP)
“We hebben dringend iemand nodig, diegene moet volgende week starten!” Herkenbaar? Ik stel aan mijn opdrachtgevers altijd de vraag wat hun groeiambitie is. Dit geeft mij namelijk veel informatie.
Opvallen met ken- en stuurgetallen in je vacaturetekst
Vaak kom je cijfers tegen zoals omzet, aantal medewerkers, aantal kantoren et cetera. Maar wat zeggen deze cijfers nou echt? In ieder geval niks over de functie of de bedrijfscultuur.
Wel of niet werven in de zomer?
Vanuit opdrachtgevers krijgen we vaak de vraag of het zinvol is om de recruitmentactiviteiten in de zomer voort te zetten, of is het verstandiger om dit tijdelijk te parkeren voor na de zomervakantie?
Zie een sollicitant als potentiële klant
Het is nog belangrijker geworden om het beperkte aantal geïnteresseerden in jullie vacature de juiste aandacht te geven. Het laatste wat we willen is dat iemand, die de juiste persoon lijkt te zijn voor onze vacature, zich terugtrekt uit de procedure.
Ondernemerschap is niet voor iedereen weggelegd
Ondernemer worden en dus een eigen bedrijf starten of in ons geval je aansluiten als partner. Er wordt vaak makkelijk over gedacht en veel mensen dromen ervan. Vaak heeft men een goed idee, maar zet men toch niet de stap vanwege onzekerheid en de vele zaken die er bij komen kijken.
Employer branding, de parallel met daten
Een afspraak voor een eerste date maak je niet zomaar. Je hebt namelijk weinig tijd en je wilt je tijd zo effectief mogelijk besteden. Daarom wil je tevoren een inschatting kunnen maken van of de ander een potentiele match zou kunnen zijn.
Kom je tot de kern?
Alle gesprekken die ik op dit moment voer met opdrachtgevers, en dat zijn er veel op het moment, gaan allemaal over een ding. Waarom krijg ik zo weinig reacties op mijn vacatures? Het antwoord is simpel, de uitvoering is complex.
Ik zie door de bomen het bos niet meer!
Waar moeten we dan in hemelsnaam beginnen? Het is eind 2021 als deze vraag door de vergaderzaal galmt. De ondernemer in kwestie ziet het niet meer zitten. Veel vacatures en weer een paar opzeggingen. En de openstaande vacature worden niet ingevuld. Er klinkt vertwijfeling in zijn stem.
OP DE HOOGTE BLIJVEN?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief met het laatste recruitment nieuws.
PS. Wij beloven je max. 1 keer per maand te e-mailen.