blijf op de hoogte
blog
Is het schrijven van een vacaturetekst verleden tijd?
Als recruiter is het één van je dagelijks bezigheden: het schrijven van een aansprekende vacaturetekst. Nu heb je de ene dag meer inspiratie dan de andere dag én blijft het moeilijk om je continu te blijven onderscheiden van de rest. Thank god for ChatGPT 😉
Hoe werf je als werkgever in een krappe arbeidsmarkt
Veel werkgevers hebben hun vacatures vaak voor langere tijd open staan en hebben moeite om nieuwe collega’s te werven. Tegelijkertijd worden ook zittende medewerkers verleid door andere werkgevers. Dat is met name het gevolg van een krappe arbeidsmarkt.
De voordelen van referral recruitment (inclusief tips en voorbeelden)
In mijn dagelijkse praktijk als recruitment businesspartner zie ik vaak dat een werkgever vooral de blik naar buiten heeft gericht als het gaat om het aantrekken van nieuwe collega’s. Dat vind ik een gemiste kans.
Het belang van een strategische personeelsplanning (SPP)
“We hebben dringend iemand nodig, diegene moet volgende week starten!” Herkenbaar? Ik stel aan mijn opdrachtgevers altijd de vraag wat hun groeiambitie is. Dit geeft mij namelijk veel informatie.
Opvallen met ken- en stuurgetallen in je vacaturetekst
Vaak kom je cijfers tegen zoals omzet, aantal medewerkers, aantal kantoren et cetera. Maar wat zeggen deze cijfers nou echt? In ieder geval niks over de functie of de bedrijfscultuur.
Wel of niet werven in de zomer?
Vanuit opdrachtgevers krijgen we vaak de vraag of het zinvol is om de recruitmentactiviteiten in de zomer voort te zetten, of is het verstandiger om dit tijdelijk te parkeren voor na de zomervakantie?
Zie een sollicitant als potentiële klant
Het is nog belangrijker geworden om het beperkte aantal geïnteresseerden in jullie vacature de juiste aandacht te geven. Het laatste wat we willen is dat iemand, die de juiste persoon lijkt te zijn voor onze vacature, zich terugtrekt uit de procedure.
Ondernemerschap is niet voor iedereen weggelegd
Ondernemer worden en dus een eigen bedrijf starten of in ons geval je aansluiten als partner. Er wordt vaak makkelijk over gedacht en veel mensen dromen ervan. Vaak heeft men een goed idee, maar zet men toch niet de stap vanwege onzekerheid en de vele zaken die er bij komen kijken.
Employer branding, de parallel met daten
Een afspraak voor een eerste date maak je niet zomaar. Je hebt namelijk weinig tijd en je wilt je tijd zo effectief mogelijk besteden. Daarom wil je tevoren een inschatting kunnen maken van of de ander een potentiele match zou kunnen zijn.
Kom je tot de kern?
Alle gesprekken die ik op dit moment voer met opdrachtgevers, en dat zijn er veel op het moment, gaan allemaal over een ding. Waarom krijg ik zo weinig reacties op mijn vacatures? Het antwoord is simpel, de uitvoering is complex.
Ik zie door de bomen het bos niet meer!
Waar moeten we dan in hemelsnaam beginnen? Het is eind 2021 als deze vraag door de vergaderzaal galmt. De ondernemer in kwestie ziet het niet meer zitten. Veel vacatures en weer een paar opzeggingen. En de openstaande vacature worden niet ingevuld. Er klinkt vertwijfeling in zijn stem.
Help, niemand reageert op mijn vacatures
Een veel gestelde noodkreet bij vacaturehouders. Waar komt dat nu ineens vandaan? Alle markten zijn krap, er zijn geen kandidaten te vinden. Ja dat klopt, nee dat klopt niet! Huuu? De arbeidsmarkt was nog nooit zo groot als vandaag de dag, zo laten ook de cijfers van het CBS zien.
Tekort op de arbeidsmarkt: neem jij je kandidaten serieus?
De arbeidsmarkt begint steeds meer extreme krapte te vertonen. Nu wil dit niet zeggen dat de kandidaten er niet zijn. In vele branches waar krapte op de arbeidsmarkt heerst, zijn er tienduizenden mensen actief. Er is dus genoeg potentieel, maar waarom reageren die kandidaten dan niet?
5 tips om je vacature makkelijker in te vullen
De arbeidsmarkt begint steeds meer extreme krapte te vertonen. Nu wil dit niet zeggen dat de kandidaten er niet zijn. In vele branches waar krapte op de arbeidsmarkt heerst, zijn er tienduizenden mensen actief. Er is dus genoeg potentieel, maar waarom reageren die kandidaten dan niet?
Onboarding na COVID-19: Wat is jouw strategie?
En dan is iedereen weer op kantoor! Of toch niet? Da’s gek, ben je ineens na 1,5 jaar weer op kantoor en zijn er ook nog eens collega’s. Mensen uit een grijs verleden, mensen die je vroeger dagelijks zag en nu al maanden niet meer.
De Candidate Journey: het zwarte gat tussen recruitment en de business
U heeft een vacature uit gezet en een of meerdere kandidaten in procedure gehad. Waarschijnlijk hebben deze een uitgebreide selectieprocedure doorlopen en mensen uit uw organisatie gesproken. Aanvullend is er een vragenlijst ingevuld en nabesproken, mogelijk ook nog een uitgebreid assessment gedaan.
Investeren in coronatijd
Begin april ben ik begonnen als zelfstandig recruitmentpartner voor de regio Zwolle bij Primatch HR Groep Nederland. Een, voor mij, bijzondere en soms heftige periode. Sinds het begin van corona in maart is voor veel sectoren de bedrijfsvoering heel lastig geweest.
Zijn jouw medewerkers wel geschikt om thuis te werken?
45% van de medewerkers werkt vanuit huis en 25% hiervan is voornemens om dit ook meer te gaan doen in de toekomst. Er zijn inmiddels grote werkgevers die hun medewerkers bericht hebben om er rekening mee te houden dat ze in ieder geval de rest van 2020 thuis moeten werken.
Wat wil jouw toekomstige werknemer allemaal weten?
Waar jouw toekomstige werknemer gevoelig voor is kan anders zijn binnen verschillende doelgroepen, maar er zijn natuurlijk altijd gemene delers. Juist die kunnen het verschil maken.
Ben jij het walhalla voor recruitmentbureaus? Doe de test!
Waarschijnlijk ben je thuis aan het werk als je dit leest. Reden genoeg, want met z’n allen willen we verdere verspreiding van het Corona virus inperken. Je hebt meer tijd, en wil die werktijd slim benutten. Maar wat doe je met je tijd?
OP DE HOOGTE BLIJVEN?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief met het laatste recruitment nieuws.
PS. Wij beloven je max. 1 keer per maand te e-mailen.