BLOG
WAT GAAT VOORAF AAN
EEN EERSTE DATE
TJALIEN DE LANGE | 25 mei 2022
Voel je al waar dit heen gaat? Vertrouwen. Dat is er niet in het eerste contactmoment, want onbekend maakt nou eenmaal onbemind. Het proces van daten doorloopt daarom een aantal fasen. Ik licht dat hieronder eens wat uitgebreider voor je uit, omdat ik in daten een mooie metafoor zie om het belang van employer branding te duiden en wij in ons werk nog te vaak tegenkomen dat het belang van employer branding niet of te laat wordt erkend. En er vervolgens ‘ineens’ tijdnood is in de werving en selectie van nieuwe collega’s. Dat vinden we zonde, dus hier komt ‘ie, de parallel met daten:
Het begint met die ene persoon opmerken in een zee van anderen (miljoenen). Daarin speelt: ‘ik herken iets van mezelf in jou’ en ‘ik voel me tot je aangetrokken’ een rol. Vervolgens volgt er een fase waarin je de ander vaker voorbij ziet en/of hoort komen. Zo begint online daten vaak met foto’s, een tekstje er onder (of niet en dat zegt ook weer iets), dan swipen, chatten, meer foto’s en chatten, informatie over werk wordt mogelijk al uitgewisseld, de echte naam wellicht al prijs gegeven, een LinkedIn profiel gestuurd en dan verhuist het contact naar de telefoon. Bijvoorbeeld whatsapp, dan bellen, dan videobellen en dan… als je meerdere malen contact hebt gemaakt, bekend bent geraakt met het beeld en geluid van de ander en er potentie in ziet, ja dán stelt een van beiden een date voor. Tenminste, als beide partijen tot zover vertrouwen hebben gekregen in de potentiele match en er onderweg niemand van de trein is gesprongen of geduwd.
Dan is er nog de factor verwachtingsmanagement tijdens deze ‘candi-date journey’. Laat ik dat toelichten aan de hand van een voorbeeld. Stel, je hebt op je profiel niet verteld dat je vegetariër bent vanuit overtuiging dat je geen dieren wilt eten en je date is een groot liefhebber van veel vlees, dan had je dat waarschijnlijk graag van tevoren geweten. Trouwens, ondanks goed verwachtingsmanagement kan het tijdens de dating fase nog goed misgaan, bijvoorbeeld op de minder tastbare factoren als klik of geur. Is alles te voorkomen? Nee, soms moet je je laten verassen en het gewoon ervaren. Maar de voor jou belangrijkste dingen zijn wel tevoren af te vangen .
Mits je een goed beeld hebt van wat voor jou nou echt belangrijk is natuurlijk. En hoe dat er voor jou uit ziet. Communicatie bijvoorbeeld zal iedereen belangrijk vinden, maar wat specifiek in communicatie vind jij belangrijk in een partner. Eerlijkheid? Een mooi begrip. Maar wil jij echt horen dat die spijkerbroek niet zo flatteus voor je is of je haar bovenop inderdaad wat dunner begint te worden? Waarschijnlijk hoeft je partner ook weer niet altijd zo eerlijk te zijn. Dus hoe geef jij eerlijkheid zelf vorm als partner en hoe doet de ander dat? En matcht dat voldoende?
By the way, het is tegenwoordig waarschijnlijker dan niet dat de ander meerdere dates naast elkaar heeft lopen. Je moet tenslotte voor grote beslissingen wel een vergelijkend warenonderzoek doen.
Terug naar ons vakgebied. Wij vergelijken employer branding dus met ‘dat wat nodig is om een eerste date te krijgen’. Jobmarketing is daarmee vergelijkbaar met de vraag: ‘Wil je met mij op date?’ Daarin ben je, als het goed is, alleen maar geïnteresseerd als: je open staat voor en (denkt dat je) klaar bent voor een nieuwe relatie, je het vertrouwen hebt dat de ander jouw tijd waard is, EN je denkt dat de date zelf een leuke waardevolle ervaring gaat zijn, ook al draait de uitkomst uit op een ‘nee’. Want afwijzing ligt op de loer en niemand wordt graag afgewezen. Dat is een groot eng kwaad monster waar niemand graag mee in gesprek is. We horen allemaal liever ‘ja’ om vervolgens zelf eventueel de ander af te wijzen. Nog een parallel met het proces van solliciteren.
Samenvattend; ‘Employer branding, dat is toch iets wat je doet als je een vacature hebt?’ Uhh nee, dan ben je dus al te laat. Zeker in de huidige arbeidsmarkt. Employer branding zet je in om je doelgroep te attenderen op en warm te maken voor jou als potentiele nieuwe werkgever. Vooral als je meerdere vacatures hebt op jaarbasis en al helemaal als je een groeiscenario hebt. Dan ben je dus eigenlijk doorlopend aan het daten en moet je altijd zorgen als werkgever dat je vindbaar bent voor je doelgroep en op de juiste kanalen aanwezig bent, je er op je paasbest uitziet en de conversatie met jouw specifieke doelgroep aan gaat. Een goed ingerichte ‘candidate journey’ is daarom essentieel in het aantrekken van de juiste dates.
Wil je graag meer weten over de mogelijkheden? Schrijf je dan in voor één van onze webinars of neem gerust contact op via 088-5325125 of [email protected].
Over de auteur
Tjalien de Lange is partner bij Primatch HR Groep. Zij helpt organisaties hun doelen te bereiken door duurzaam te groeien met het juiste talent. Dit doet zij met haar jarenlange ervaring op het gebied van (strategisch) recruitment, employer branding, coaching, assessments en HR.