column
de evolutie van tool2match
bente van orsouw | 2025
Na jarenlang reseller te zijn geweest van een ATS-product, voelden ze onvrede in de markt en bij zichzelf. In de toenmalige ATS-wereld lag de focus vooral op het automatiseren van het bemiddelingsproces voor uitzend- en detacheringsbureaus. Hierdoor werden MKB’ers, die hun eigen wervings- en selectieproces wilden opzetten, geconfronteerd met een systeem dat niet relevant voor hen was. Jeroen en Ronald besloten dat dit anders kon, door een eenvoudiger en relevanter systeem te ontwikkelen voor MKB-bedrijven.
Met de hulp van softwareontwikkelaar Marten werd dit idee realiteit. Vanaf september 2016 betrokken ze hun bestaande klanten bij de optimalisatie door hen gratis toegang te geven in ruil voor feedback. Na maanden van ontwikkelen, testen en verbeteren werd TOOL2MATCH in januari 2017 officieel gelanceerd.
Ontwikkeling door gebruikersfeedback
Nadat het product in 2017 was gelanceerd, is er natuurlijk alweer een hoop veranderd en ontwikkeld. De duidelijkste visie die we de afgelopen jaren hebben ontwikkeld en waar we aan vast willen blijven houden, is het concept “aandacht”: aandacht voor onze klanten, aandacht voor het product en aandacht voor elkaar.
Ik weet ook niet beter dan dat we de ontwikkeling van TOOL2MATCH sterk baseren op de feedback van onze gebruikers. Met enige regelmaat heb ik daarom aan tafel gezeten bij een gebruiker om het systeem goed onder de loep te nemen en te onderzoeken waar de behoeften van onze gebruiker liggen.
Vervolgens moeten we ook in ons achterhoofd houden dat we een systeem ontwikkelen dat we zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk willen houden. De grootste afweging die we maken bij nieuwe features is of ze voor meer dan 70% van de gebruikers relevant zijn. Als dat het geval is, gaan we ermee aan de slag!
Is er een feature ontwikkeld die is aangedragen door een van onze gebruikers? Dan vinden we het altijd netjes om deze gebruikers daar ook van op de hoogte te brengen en ze hiervoor te bedanken. Op die manier blijven we actief contact onderhouden met onze gebruikers en geven we ze de aandacht die ze verdienen.
SPAR: De eerste grote klant
Het project dat mij het meest is bijgebleven, is onze samenwerking met SPAR. Dit was onze eerste grote klant, en zij brachten ons daarmee ook nieuwe uitdagingen en inzichten. Voor SPAR ontwikkelden we bijvoorbeeld voor het eerst een zoekfilter op de website, creëerden we vacaturesjablonen in het systeem, introduceerden we een nieuw rechtenniveau, “Vestigingsmanager”, en gingen we actiever aan de slag met rapportages en marketing. Deze samenwerking dwong ons om op een andere manier naar ons systeem te kijken. Tot op de dag van vandaag blijven we van hen leren.
De grootste blunder
De grootste blunder die we ooit hebben gemaakt, is dat we langzaam de databases van onze klanten leeg zagen stromen. Dit gebeurde gelukkig in de beginfase van TOOL2MATCH. In TOOL2MATCH zit een automatisch databaseonderhoud waardoor kandidaten die niet (langer) de privacy policy hebben geaccepteerd, automatisch uit het systeem worden verwijderd. Deze cleanup draait iedere maand bij onze gebruikers. Door een foutje in de code werd deze cleanup echter niet iedere maand, maar ieder uur uitgevoerd… Binnen een paar uur waren daardoor alle databases van onze klanten leeggetrokken.
Gelukkig draait er iedere nacht een back-up van alle gegevens, dus konden we de gegevens redelijk snel herstellen. De stress die het opleverde heeft ons wel een paar jaar van ons leven gekost.
De toekomst van TOOL2MATCH
Op lange termijn willen we ons steeds meer richten op integraties met andere partijen. TOOL2MATCH zelf staat voor 90% (je zult nooit de 100% behalen). De grootste winst gaan we waarschijnlijk halen door samenwerkingen aan te gaan met andere partijen; op die manier kunnen wij ons product “simpel en eenvoudig” houden en kunnen gebruikers bepaalde wensen in andere systemen vervullen.
Terugblik & vooruitzicht
Hoewel we nog maar acht jaar bezig zijn, is het duidelijk dat TOOL2MATCH een lange weg heeft afgelegd. De toekomst ziet er rooskleurig uit, en met de juiste focus blijven we groeien en innoveren. Wat de komende jaren zullen brengen? We kijken ernaar uit om dat samen met elkaar en onze gebruikers te ontdekken!