BLOG
Employer Branding: ontdek de kracht en leer hoe je het succesvol kunt toepassen!”
GUUS REGELINK | 22 APRIL 2023
Nog nooit eerder zijn er zoveel mogelijkheden geweest om mensen te benaderen voor nieuwe banen. Toch blijft het voor veel bedrijven een uitdaging om het juiste talent aan te trekken. Ik hoor vaak dezelfde verklaringen: “We hebben al van alles geprobeerd, maar alle bedrijven hebben met deze problemen te maken.” of “We hebben niet genoeg capaciteit om ons wervingsproces aan te pakken.” Hoewel deze redenen deels waar kunnen zijn, zien veel bedrijven het fundament van hun wervingsinspanningen over het hoofd!
Stel jezelf eens voor dat je een passie hebt voor wielrennen. Grote kans dat je regelmatig websites bezoekt waar je wielerspullen kunt kopen, toch? Maar kun je je herinneren wanneer je voor het laatst naar dartspullen hebt gekeken, als wielerliefhebber? Waarschijnlijk niet.
Duik in je doelgroep
Wat kunnen we hiervan leren? Het is van essentieel belang om je doelgroep goed te specificeren, en dat weten we allemaal! Toch zijn er veel bedrijven die hun vacatures op generieke platforms plaatsen, zonder goed na te denken over wat hun doelgroep echt wil en wat hen emotioneel en intrinsiek motiveert.
Dit is waar employer branding om de hoek komt kijken. Door in de mindset van jouw doelgroep te duiken en te analyseren welke impact zij willen hebben en waar hun persoonlijke interesses liggen, kunnen we bepalen welke onderwerpen, concepten en kanalen we moeten gebruiken om hen aan te spreken.
Identificeer de kernwaarden
“Maar Guus, betekent dit dan dat we onze arbeidsmarktcommunicatie volledig moeten afstemmen op de wensen van de kandidaten?” Dat klopt inderdaad maar niet helemaal! Door als bedrijf jullie missie, visie en ambities te definiëren, hebben jullie een interne richting voor jullie activiteiten. Maar het zijn juist de kernwaarden en bedrijfscultuur die deze aspecten tastbaar maken voor jullie medewerkers.
Hoe brengen we dit dan in de praktijk? Door te identificeren waar de kernwaarden en persoonlijke motivaties van de doelgroepen samenkomen, kunnen we bepalen op welke gebieden de employer branding en arbeidsmarktcommunicatie moeten worden ingericht. Stel je voor dat jouw ideale kandidaat belang hecht aan een “open cultuur,” en dit toevallig ook een kernwaarde is van jouw bedrijf. Breng dit dan tot uiting in al jullie activiteiten, bijvoorbeeld al tijdens het sollicitatieproces! Als iemand voor een eerste gesprek langskomt, verwelkom hen dan met een groot scherm waarop “Welkom Koen” staat en reserveer een parkeerplaats pal voor de ingang.
Stappenplan Employer Branding
Wil je meer weten over employer branding en het stappenplan dat we hanteren? Download onze whitepaper over employer branding of stuur mij een bericht, en ik vertel je graag meer! Laten we samen bouwen aan een wervingsstrategie die niet alleen de juiste mensen aantrekt, maar hen ook enthousiast maakt over jullie bedrijf.
Over de auteur
Guus Regelink is Primatch Partner in regio Arnhem en Deventer. Hij combineert zijn achtergrond in consultancy en wervingsactiviteiten om samen met zijn opdrachtgevers tot een duurzame uitkomst te komen voor het vinden én behouden van medewerkers.