blijf op de hoogte
blog
Diversiteit en inclusie, hype of noodzaak om talent aan te trekken?
Diversiteit en inclusie (D&I), het zijn termen die tegenwoordig te pas en te onpas worden gebruikt. Maar waarom lijkt het alsof de hele wereld zich hier mee bezig houdt? En welke voordelen kan het opleveren in een krappe arbeidsmarkt zoals de huidige arbeidsmarkt?
Wat gaat er vooraf aan een goede vacaturetekst?
Als het gaat om het aantrekken van een nieuwe collega leidt dat in veel gevallen tot het opstellen van een vacaturetekst. Aan de basis van het schrijven van een goede vacaturetekst ligt een goede voorbereiding. Ik wil met jullie delen hoe ik dat aanpak en wat hier in mijn optiek in hoofdlijnen bij komt kijken.
Omdenken in recruitment
Traditionele wervingsmethoden hebben hun waarde bewezen, maar zijn niet meer toereikend om vandaag de dag de juiste doelgroep te werven. Hoe kom je dus van “een halfvol glas” naar “een glas dat zich vult”? Om kansen te creëren schuilt het geheim in “omdenken in recruitment”.
Vijf jaar in recruitment: een veranderend landschap
Vorige week mocht ik mijn 5-jarig jubileum vieren als zelfstandig Recruitment Businesspartner. Een mooi moment om even bij stil te staan en een paar van de belangrijkste ontwikkelingen in het recruitmentlandschap van het afgelopen decennium te benoemen.
Primatch HR Groep breidt uit naar België [Persbericht]
Primatch HR Groep verwelkomt een nieuwe recruitmentpartner, Stijn Gysen, afkomstig uit België. Primatch België opent officieel per 1 september 2023 haar deuren en daarmee zet Primatch HR Groep weer een stap in de ingezette koers gericht op groei.
Starten met employer branding (gepubliceerd op Frankwatching.com)
Je kan er niet meer omheen: employer branding. Goede werknemers komen tegenwoordig niet vanzelf aanwaaien. Veel redenen om direct aan de slag te gaan met je werkgeversmerk. Maar waarom? Wanneer? Wie? Wat? En hoe?
Cultural fit: belangrijker dan ooit
Als werkgever word je steeds vaker beoordeeld op de bedrijfscultuur. Waarom is bij 95% van de bedrijven hier niets over terug te vinden? Hoog tijd om hiermee aan de slag te gaan!
De antwoorden zijn altijd al aanwezig
Dat er een probleem is, was al tijden duidelijk. Vacatures werden niet vervuld, reacties kwamen niet op stoom en “Weet je, Marco, de frezers die wij zoeken, die zijn er niet.” Vreemd, aangezien er al 4 frezers van dit kaliber in het bedrijf rondlopen. Dat het aantrekken van nummer 5 een probleem vormt?
ChatGPT inzetten voor recruitment
De ontwikkelingen op het gebied van AI, Artificial Intelligence, gaan ontzettend snel en de mogelijkheden zijn onbeperkt. Zo ook binnen recruitment. ChatGPT kan op verschillende manieren worden ingezet voor recruitment. Heb jij ooit al aan deze interessante toepassingen gedacht?
Het belang van een sterke EVP (Employee Value Proposition)
Een EVP is een verzameling van redenen waarom werknemers voor een organisatie zouden kiezen en er willen blijven werken. Een EVP is geen opsomming van commerciële kernwaarden, maar gaat over de DNA van je organisatie.
Het geheim van succesvolle werving in een uitdagende arbeidsmarkt
Heb je een plan? Dan worden je kansen groter! Vooral met de juiste strategie en benadering kan je een voorsprong krijgen op je concurrenten en toptalent aantrekken. Laten we eens kijken naar enkele effectieve manieren om jouw wervingsproces te optimaliseren…
Transformeer je collega’s in ware talentwervers
Jouw eigen medewerkers bezitten de kenmerken van de doelgroep. Read that again! Juist, voor veel bedrijven vormen zij een waardevolle bron om nieuwe collega’s aan te trekken. Toch worden deze medewerkers nog niet voldoende gestimuleerd om kandidaten aan te dragen.
Is het schrijven van een vacaturetekst verleden tijd?
Als recruiter is het één van je dagelijks bezigheden: het schrijven van een aansprekende vacaturetekst. Nu heb je de ene dag meer inspiratie dan de andere dag én blijft het moeilijk om je continu te blijven onderscheiden van de rest. Thank god for ChatGPT 😉
Hoe werf je als werkgever in een krappe arbeidsmarkt
Veel werkgevers hebben hun vacatures vaak voor langere tijd open staan en hebben moeite om nieuwe collega’s te werven. Tegelijkertijd worden ook zittende medewerkers verleid door andere werkgevers. Dat is met name het gevolg van een krappe arbeidsmarkt.
Employer Branding: ontdek de kracht en leer hoe je het succesvol kunt toepassen
Nog nooit eerder zijn er zoveel mogelijkheden geweest om mensen te benaderen voor nieuwe banen. Toch blijft het voor veel bedrijven een uitdaging om het juiste talent aan te trekken. Dit is waar employer branding om de hoek komt kijken.
OP DE HOOGTE BLIJVEN?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief met het laatste recruitment nieuws.
PS. Wij beloven je max. 1 keer per maand te e-mailen.