BLOG

De zin en onzin van recruithons

JEROEN BERGEN | 28 MEI 2024

Home » Recruitment Blog » De zin en onzin van Recruithons

In de wereld van werving en selectie zijn hackathons niet langer voorbehouden aan softwarehuizen en developers die het inzetten om software te programmeren of om tot radicale oplossingen te komen. Integendeel, “Recruithons” zijn the next big thing in recruitment land.

Recruithons zijn mini events die zich richten op het hacken, transformeren en optimaliseren van wervingsprocessen. Hoewel deze evenementen de potentie hebben om het recruitment proces in je organisatie te transformeren, zijn er ook valkuilen die moeten worden vermeden. Laten we de zin en onzin van Recruithons onderzoeken. In een extra blog  deel ik de zeven valkuilen waar je rekening mee moet houden inclusief een roadmap tot een succesvolle Recruithon.

De zin van een Recruiton

1. Innovatie in werving

Recruithons bieden een platform voor innovatie in werving. Door deel te nemen aan deze hackathons kunnen deelnemers nieuwe ideeën bedenken en experimenten uitvoeren met nieuwe technologieën om het wervingsproces te verbeteren.

2. Samenwerking & Netwerken

Recruithons brengen professionals uit verschillende disciplines samen, waaronder recruiters, ontwikkelaars, ontwerpers en HR-professionals. Dit bevordert samenwerking en netwerken, wat kan leiden tot waardevolle inzichten en nieuwe werkprocessen.

3. Verbetering van candidate experience

Door zich te richten op het optimaliseren van wervingsprocessen, kunnen Recruithons bijdragen aan het verbeteren van de kandidaatervaring. Dit kan leiden tot een positiever imago van het bedrijf en een grotere aantrekkingskracht op talent. En omdat de candidate journey beter is afgestemd op de doelgroep zorgt dit ook voor meer gekwalificeerde reacties.

4. Meer kandidaten

Een Recruithon is ook in te zetten als tool voor het genereren van meer kandidaat leads. Door hackathon achtige sessie te organiseren waarbij je mensen uit de organisatie helpt na te denken en vraagt na te denken over wie ze kennen en wie recruitment kan benaderen voor bepaalde vacatures zorg je voor een extreme vorm van referral recruitment.

De onzin van een Recruithon

1. Focus op gimmicks in plaats van effectiviteit

Een valkuil van Recruithons is dat deelnemers zich kunnen laten meeslepen door ‘gimmicks’ en flashy presentaties, in plaats van zich te richten op echte verbeteringen in het wervingsproces.

2. Gebrek aan duurzame oplossingen

Soms kunnen de oplossingen die tijdens Recruithons worden bedacht, te korte termijngericht zijn en niet duurzaam op lange termijn. Het is belangrijk om te streven naar oplossingen die echt een impact hebben op de efficiëntie en effectiviteit van werving.

3. Onvoldoende betrekken van stakeholders

Een ander risico is het niet voldoende betrekken van belanghebbenden bij het ontwerpen en implementeren van oplossingen die tijdens Recruithons worden ontwikkeld. Het is essentieel om de input en feedback van alle relevante partijen te verzamelen om succes te garanderen. Met andere woorden: het doel van je Recruithon bepaalt mede de doelgroep. Wil je je Recruithon inzetten voor meer kandidaatleads? Dan zal de selectie van deelnemers anders zijn dan dat je het inzet om content te ontwikkelen voor een scherpere boodschap naar je doelgroep.

Lees ook: 7 valkuilen van een Recruithon [inclusief download: routemap naar een succesvolle Recruithon]

Over de auteur


Jeroen Bergen is Managing Partner bij Primatch HR Groep. Hij heeft 25 jaar ervaring binnen online recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten. Ook is hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van recruitmentsoftware TOOL2MATCH.

Jeroen Bergen Managing Partner Primatch HR Groep