BLOG

BOUW EEN STERK WERKGEVERSMERK MET 23PLUSONE 

Sophie Frijters | 2 MEI 2024

Home » Recruitment Blog » Bouw een sterk werkgeversmerk met 23plusone

Vooral in een competitieve arbeidsmarkt is het cruciaal om te werken aan een aantrekkelijk werkgeversmerk. Potentiële sollicitanten hebben talloze keuzes. Waarom zouden ze voor jouw bedrijf moeten kiezen? Salaris, vakantiedagen en een voetbaltafel worden steeds meer hygiënefactoren en zijn vaak al lang niet meer voldoende om onderscheidend te zijn. Bedrijfscultuur, kernwaarden, en de missie van jouw organisatie worden echter steeds bepalender. Tijd dus om te bepalen wie je echt bent of wilt zijn!

Primatch HR Groep maakt gebruik van de 23plusone-methode om kernwaarden te identificeren en te bouwen aan een krachtig werkgeversmerk.

24 fundamentele drijfveren

De 23plusone-methode biedt een wetenschappelijk onderbouwde benadering om de emotionele drijfveren van zowel individuen als merken te begrijpen. Op basis van onderzoek onder meer dan 80.000 respondenten zijn 24 fundamentele menselijke drijfveren geïdentificeerd, die aangeven wat mensen waardevol vinden in hun leven. Iedere drijfveer is vertaald naar een set van 4 afbeeldingen, weergegeven op een kaartje als in een kaartspel. De kracht hiervan is dat deze afbeeldingen universeel zijn – mensen wereldwijd associëren de afbeeldingen met de bijbehorende drijfveer.

Kleur bekennen: wat maakt een merk aantrekkelijk?

De 24 drijfveren kunnen worden onderverdeeld in 5 categorieën: sociale en fysieke veiligheid, zelfontwikkeling, ambitie, vitaliteit, en aantrekkingskracht. Hierbij heeft iedere categorie een eigen kleur.

Een divers kleurenpalet aan drijfveren komt, volgens onderzoek, vaker voor bij gelukkige mensen. Voor werkgevers geldt iets vergelijkbaars: hoe meer kleuren en dus typen drijfveren bij het bedrijf passen, hoe aantrekkelijker het merk. Een merk dat voornamelijk bestaat uit één kleur en dus één type drijfveer is saai en onaantrekkelijk, ongeacht of het vooral bestaat uit de paarse kleur van ambitie of de oranje kleur van zelfontwikkeling. Voor dergelijke mono colored organisaties is het aantoonbaar moeilijker om personeel aan te trekken en te behouden op lange termijn. Ze zijn niet aantrekkelijk om langdurig voor te werken, worden niet (h)erkend als spannend of uitdagend of zijn voor sommige doelgroepen te veel gefocust op resultaat.

Wil je een aantrekkelijke werkgever zijn, dan is het belangrijk om zo veel mogelijk verschillende maar gemeenschappelijke drijfveren te ontdekken die bij je organisatie passen. Samen vertellen deze drijfveren het verhaal van jouw organisatie, waar jullie voor staan en wat jullie als groep van mensen uniek maakt. Maar hoe bepaal je deze drijfveren?

23plusmethode blog

Ontdek collectieve kernwaarden in een 23plusone-sessie

Tijdens een 23plusone-sessie ga je, onder begeleiding van gecertificeerde Primatch Partners of consultants, onderzoeken welke drijfveren passen bij jouw organisatie. In groepjes voer je diverse opdrachten en oefeningen uit om tot een set van verschillende drijfveren te komen. Elk groepje deelnemers zal wat andere drijfveren selecteren die zij ervaart in de organisatie. Na afloop van de sessie(s) bekijken we hoe deze drijfveren zich tot elkaar verhouden. Welke drijfveren komen het meest voor? Hoe worden ze geïnterpreteerd? Wat is het gevoel dat ermee gepaard gaat?

Vertel het verhaal van jouw organisatie

Uiteindelijk komen we tot een definitieve set van 6 drijfveren, die onderling met elkaar verbonden zijn. Deze vormen de basis van het unieke verhaal van jouw organisatie. We formuleren bijpassende kernwaarden waar de organisatie zich in kan herkennen. Indien gewenst helpen we je ook met het laden van de kernwaarden en je organisatieverhaal, bijvoorbeeld met een werken-bij website en een employer branding campagne.

Versterk je positionering op de arbeidsmarkt

Met een employer branding campagne kun je jouw organisatie profileren als een aantrekkelijke werkgever in jouw regio voor jouw ideale doelgroep. Door in je communicatie naar de arbeidsmarkt consequent te focussen op je kenwaarden achter jouw organisatie, trek je nieuwe collega’s aan die zich hier in kunnen vinden. Zo heb je vanaf de start al een betere culture fit en vergroot je de kans op een succesvolle match op lange termijn.

Workshop 23plusone

Ben je ook geïnteresseerd in een 23plusone-workshop om de drijfveren en kernwaarden van jouw organisatie in kaart te brengen? Neem contact op voor meer informatie.

Over de auteur

Sophie Frijters is werkzaam als Recruitment Marketeer bij Primatch HR Groep. Met haar 7 jaar ervaring in online marketing en communicatie weet ze op het juiste moment, de juiste content aan de juiste mensen te laten zien. Daarnaast dol op motorrijden en boeken lezen.

Primatch Partner Femke Roze