BLOG

HET BELANG VAN EEN STERKE EVP (EMPLOYEE VALUE PROPOSITION)

FEMKE ROZE | 5 juli 2023

Home » Recruitment Blog » Het belang van een sterke EVP (Employee Value Proposition)

We weten het allemaal: de arbeidsmarkt is krap en iedereen is op zoek naar personeel. Maar tóch is er beweging en is het mogelijk om nieuwe medewerkers aan je te binden én te behouden. Hoe dan? Het is belangrijk om bepaalde zaken intern goed op orde te hebben. Zo adviseer ik mijn opdrachtgevers om te werken aan een een sterke Employee Value Propostion (EVP) en het uitdragen hiervan op verschillende (online) kanalen en de werken-bij website.

Een EVP is een verzameling van redenen waarom werknemers voor een organisatie zouden kiezen en er willen blijven werken. Een EVP is geen opsomming van commerciële kernwaarden, maar gaat over de DNA van je organisatie. Het maakt niet uit wat de grootte of ‘core-business’ is van je organisatie. Iedere organisatie met werknemers kan een EVP definiëren en dit kan je dan gebruiken als ‘kapstok’ wanneer je wilt werken aan werving en behoud van werknemers.

Wat is het belang van een sterke EVP?

  1. Aantrekken van talent – In een competitieve arbeidsmarkt zoals de huidige arbeidsmarkt, kan een aantrekkelijke EVP helpen bij het aantrekken van hoogwaardig talent. Het geeft de unieke aspecten en voordelen van het werken voor een organisatie weer, waardoor het aantrekkelijker wordt voor potentiële kandidaten.
  2. Medewerkersbetrokkenheid – Een sterke EVP zorgt ervoor dat medewerkers zich verbonden voelen met de organisatie. Het geeft hen een gevoel van doel en identiteit, waardoor ze zich meer betrokken voelen bij hun werk en bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie.
  3. Retentie van medewerkers – Een aantrekkelijke EVP helpt bij het behouden van waardevol talent. Medewerkers zullen minder geneigd zijn om naar andere werkgevers te vertrekken als ze tevreden zijn bij hun huidige werkgever.
  4. Productiviteit en prestaties – Wanneer medewerkers het gevoel hebben dat ze gewaardeerd worden en dat hun behoeften worden vervuld, zijn ze vaak gemotiveerder en beter in staat om hun taken uit te voeren. Dit kan leiden tot verhoogde productiviteit en verbeterde prestaties op de werkplek.
  5. Employer branding – Een EVP speelt een belangrijke rol bij het vormgeven van het imago en de reputatie van een organisatie als werkgever. Een positieve EVP kan de werkgeversmerkpositie versterken, wat op zijn beurt kan helpen bij het aantrekken van talent en het creëren van een concurrentievoordeel op de arbeidsmarkt.

Wees onderscheidend

Kortom, een sterke EVP is belangrijk omdat het de organisatie in staat stelt zich te onderscheiden, talent aan te trekken en te behouden, de betrokkenheid te vergroten en uiteindelijk de prestaties en het succes van zowel individuele medewerkers als de organisatie als geheel te bevorderen.

Kan ik jou helpen bij het definiëren van een EVP en de vertaalslag maken naar de uitvoering? Neem dan contact met me op!

Over de auteur


Femke Roze is aangesloten als Primatch Partner in de regio Haarlem. Met haar juridische achtergrond en ruime ervaring in recruitment binnen het (IT) bedrijfsleven helpt ze organisaties bij het optimaliseren van hun recruitmentproces.

Primatch Partner Femke Roze