BLOG

De antwoorden zijn altijd al aanwezig

MARCO VAN DE VLIET | 17 juli 2023

Home » Recruitment Blog » De antwoorden zijn altijd al aanwezig

Dat er een probleem is, was al tijden duidelijk. Vacatures werden niet vervuld, reacties kwamen niet op stoom en “Weet je, Marco, de frezers die wij zoeken, die zijn er niet.”

Vreemd, aangezien er al 4 frezers van dit kaliber in het bedrijf rondlopen. Dat het aantrekken van nummer 5 een probleem vormt. Maak die 4 dan deelgenoot van het probleem. Of, beter gezegd, van de oplossing! Zij zijn de doelgroep. Zijn ooit sollicitant geweest, zijn hier terechtgekomen. En werken nog steeds binnen het bedrijf, ondanks dat er (zonder twijfel) aan hen getrokken wordt. Dan is er ‘iets’ dat hen bindt.

Meer dan alleen goede arbeidsvoorwaarden

Dat ‘iets’ is vaak een combinatie van functie-inhoud, arbeidsvoorwaarden en bedrijfscultuur. In geval van die frezer een hoge mate van nauwkeurigheid, ultra-precies, tot een µm nauwkeurig. Of een heel tof eindproduct. Arbeidsvoorwaarden gaat verder dan een zak met geld alleen, want ook frezers hechten waarde aan bijvoorbeeld een gezonde balans tussen werk en privé.

Hoe uit je je bedrijfscultuur?

Het is de kunst om de bedrijfscultuur te definiëren en mee te nemen in je vacature-uitingen. Ik schrijf hier bewust niet ‘vacatureteksten’; misschien slaat je doelgroep beter aan op video? Kies je toch voor tekst, kijk dan eens kritisch naar die bulletpoints bij de functie-eisen. Zijn die alle 8 écht relevant? Volgens mij is ‘ervaring met een Heidenhain TNC310’ (voor die frezer van daarstraks) ook wel aan te leren met een cursus. Datzelfde geldt voor een heftruckcertificaat. Of voor VCA. Binnen een dag te halen, volgens mij (en volgens Google).

Kom tot de kern

Met het opstellen van je Employer Value Proposition (je werkgevers-DNA, je purpose) kan ik je helpen, maar veel kun je zelf. Door in gesprek te gaan met de mensen op de werkvloer. Door hen mee te nemen in je wervingsprobleem, krijg je veel (meer) waardevolle informatie, waarmee je tot de kern van de vacature komt: de trigger om te solliciteren.

Dat je referral recruitment waardevol is voor je werving èn je employer branding in het algemeen wist je al lang, toch?

Kan ik je hierbij helpen? Neem dan contact met me op.

Over de auteur


Marco van de Vliet is sinds 2013 partner bij Primatch HR Groep voor de regio De Kempen – Eindhoven. Het kost tijd en aandacht om een recruitmentproces goed in te richten. Daar ligt zijn kracht en zijn toegevoegde waarde!

Primatch Partner Marco van de Vliet