BLOG

Candidate journey: wat vinden sollicitanten belangrijk?

ERIK JAN LEENDERS | 22 FEBRUARI 2024

Home » Recruitment Blog » Candidate journey: wat vinden sollicitanten belangrijk?

Het is vandaag precies 4 weken geleden dat ik de vacature zag voor mijn droombaan. Super enthousiast heb ik meteen gebeld voor aanvullende informatie en daarna ben ik meteen begonnen aan mijn motivatiebrief en cv. Het was nog een hele klus, omdat ik in mijn brief wilde laten zien hoe goed mijn ervaring aansluit op de wensen vanuit de vacature en waarom ik de geschikte kandidate ben voor deze rol. Uiteindelijk stond er een brief waar ik ontzettend blij mee was en was mijn CV weer helemaal up-to-date. Per e-mail alles verstuurd en toen begon het spannende wachten.

*Pling*, er komt een nieuwe e-mail binnen. Vol verwachting kijk ik op mijn telefoon en hoop dat ik een reactie heb ontvangen naar aanleiding van mijn sollicitatie… Maar helaas, het is de wekelijkse nieuwsbrief van de HEMA.

De reactietermijn is toch al twee weken verstreken, dus ik had eigenlijk al een reactie verwacht. Ze zullen mijn brief en CV toch wel ontvangen hebben? Ik heb geen bevestiging gehad, maar de e-mail staat wel in mijn verzonden items. Moet ik anders bellen of ze al wat weten? Maar ik wil ook niet te ongeduldig overkomen… Of is het beter om af te wachten?

Ik check later nog een aantal keer, maar nog steeds geen bericht…

Frustratie van veel sollicitanten

Bovenstaand verhaal van Anna is voor heel veel sollicitanten helaas heel herkenbaar. Een vacature voor een geweldige baan waar met veel enthousiasme en de nodige spanning op gereageerd wordt en dat het dan vanuit de potentiële werkgever stil blijft. Sollicitanten ontvangen geen bevestiging, weten niet hoe het traject er uitziet en weten niet of ze een reactie kunnen verwachten. En vaker dan je misschien denkt hoort een sollicitant helemaal niets meer van zijn of haar sollicitatie. Het is verbazingwekkend dat dit nog steeds gebeurt in deze krappe arbeidsmarkt waarin je elke kwalitatief goede kandidaat zou moeten omarmen!

Zo’n onduidelijk sollicitatieproces is heel vervelend voor sollicitanten. Daarbij gaat het ook nog eens ten koste van jouw imago als werkgever. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat een negatieve ervaring tijdens het hele traject van solliciteren ervoor kan zorgen dat kandidaten afhaken en dat sollicitanten meer geneigd zijn zich negatief uit te laten over een werkgever. En dat is vast niet wat je als werkgever voor ogen hebt voor je zorgvuldig opgebouwde imago.

Candidate journey in kaart brengen

Bij Primatch HR Groep besteden we daarom, samen met werkgevers, veel aandacht aan de candidate journey. Dat is de reis die een sollicitant doorloopt als hij of zij reageert op een vacature. En hoe je die reis zo prettig mogelijk kan laten verlopen. Het gaat dan om belangrijke aandachtspunten zoals duidelijkheid over de sollicitatieprocedure, gebruiksvriendelijkheid van het sollicitatieformulier en de communicatie met de sollicitanten. Een goede candidate journey kan twijfel en andere gevoelens van onzekerheden wegnemen bij de kandidaten. En dat zorgt er dan weer voor dat een sollicitant (ook een afgewezen sollicitant) eerder geneigd is om positief over jouw bedrijf praat.

Twijfel jij ook over hoe goed jouw candidate journey is ingericht? Neem contact op met mij en dan gaan we jouw proces analyseren en optimaliseren. 

Over de auteur


Erik Jan Leenders helpt als recruitmentadviseur zijn opdrachtgevers met het optimaliseren van hun werving & selectieproces. Door zijn jarenlange ervaring heeft hij een visie gecreëerd hoe bedrijven succesvoller kunnen worden in recruitment.

Primatch Partner Erik Jan Leenders