blijf op de hoogte
blog
Herstel als sleutel tot duurzame inzetbaarheid
Iedereen kent het gevoel: je dag is voorbij, maar je hoofd draait nog overuren. Nog even je mail checken, snel dat appje beantwoorden, of alvast nadenken over morgen. We staan continu ‘aan’. En dat eist z’n tol.
Elke vacature is een kans om je bedrijf te verbeteren
Wanneer een medewerker vertrekt of er een nieuwe functie ontstaat, zien veel organisaties dat vooral als een probleem dat snel opgelost moet worden. Maar wat als je een vacature niet ziet als een lege plek, maar als een kans?
Waarom eerlijk selecteren bijdraagt aan een sterk employer brand
Bedrijven streven tegenwoordig steeds vaker naar meer diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer. Een term die daarbij regelmatig opduikt, is anoniem solliciteren. Maar wat houdt dat precies in?
Werven en vasthouden in Twente: zo maak je écht impact
Iedere mkb’er weet het inmiddels: goede mensen vinden is lastig. En ze behouden soms nog lastiger. De arbeidsmarkt is krapper dan een parkeerplek in de binnenstad van Enschede. Daarom gebruik ik graag deze simpele formule: R × (B + B) = I
Talentplanning, pak de lead!
Zonder strategische personeelsplanning (SPP) is recruitment vooral ongericht en start het werven vrijwel altijd te laat. Toch blijkt in de praktijk dat een goede planning vaak ontbreekt. Waarom?
Van 300 afwijzingen naar een vliegende start
Na mijn afstuderen duurde het ruim een jaar voordat ik een fulltimebaan vond. In dat jaar kreeg ik meer dan 300 afwijzingen, voerde ik 30+ sollicitatiegesprekken en was ik vier keer nét niet de gekozen kandidaat.
Het totaal-mens-principe van Louis van Gaal in recruitment
Als het gaat om het aantrekken van een nieuwe collega leidt dat in veel gevallen tot het opstellen van een vacaturetekst. Aan de basis van het schrijven van een goede vacaturetekst ligt een goede voorbereiding. Ik wil met jullie delen hoe ik dat aanpak en wat hier in mijn optiek in hoofdlijnen bij komt kijken.
Vertaal je kernwaarden naar je candidate journey (gepubliceerd op Frankwatching.com)
Zorgen dat je kernwaarden daadwerkelijk tot leven komen in elke fase van de candidate journey zal niet alleen de ervaring van kandidaten verbeteren, maar ook bijdragen aan een sterker employer brand en een effectiever recruitmentproces.
Recruitment is geen marketing: het is de waarheid
Een Franse bistro inrichten als Chinees-Indisch restaurant en dan ook nog de menukaart in dollars aanbieden. Serieus? Wie komt voor vers brood, mosselen, escargots en een goed glas wijn verwacht géén babipangang, kroepoek en koe loe yuk. Zo werkt het ook in recruitment.
Meer sollicitanten? De 5 meest voorkomende denkfouten!
In dit artikel deel ik de 5 denkfouten die ik het vaakst tegenkom. Niet om met het vingertje te wijzen, maar om bewustzijn te creëren. We zijn tenslotte allemaal mensen, met onze imperfecties. En laat je organisatie nou vooral uit mensen bestaan 😉
Authentieke bedrijven verslaan de concurrentie op de arbeidsmarkt
Bedrijven die vandaag de dag het verschil maken, zijn niet per se de grootsten of degenen met de hoogste salarissen, het zijn de meest authentieke bedrijven. Authentiek werkgeverschap is geen trend, maar een noodzaak geworden om concurrentie op de arbeidsmarkt voor te blijven.
Waarom HR een plek aan de directietafel verdient
In Twente zeggen we het zoals het is. Dus laat ik daar maar mee beginnen: Zolang HR niet serieus wordt genomen aan de directietafel, blijven we brandjes blussen in plaats van bouwen aan de toekomst. We willen groei, innovatie en continuïteit, maar vergeten dat het succes van al die plannen valt of staat met de mensen die het moeten doen. En precies daar zit de kern.
Leeftijdsdiscriminatie: toch niet meer van deze tijd?
Het idee dat leeftijdsdiscriminatie een rol speelt tijdens het selectieproces lijkt in 2025 niet meer relevant. Toch blijkt het in de praktijk nog vaak voor te komen. Vooral het stellen van een leeftijdsgrens leidt ertoe dat (recruitment)bureaus regelmatig gevraagd worden om hieraan mee te werken.
Slim werven in Twente: zo trek je in 2025 de juiste mensen aan
Mijn doel is om bedrijven in Twente te helpen groeien door niet harder, maar slimmer te werven. Dat wordt niet makkelijker. De arbeidsmarkt blijft krap, vergrijzing zet door en digitalisering verandert de spelregels. Hoe zorg je ervoor dat je als Twents MKB-bedrijf wél de juiste mensen aantrekt en vasthoudt?
Recruitment als een huis (gepubliceerd op Frankwatching.com)
Aannemers en recruiters hebben meer met elkaar gemeen dan je op het eerste gezicht zou denken. Het inrichten van recruitmentprocessen lijkt namelijk verrassend veel op het proces van het (ver)bouwen van een huis. Beide beginnen met het leggen van een stevig fundament.
OP DE HOOGTE BLIJVEN?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief met het laatste recruitment nieuws.
Nieuwsbrief
* verplichte velden
PS. Wij beloven je max. 1 keer per maand te e-mailen.















