BLOG
Het belang van A/B-testen in recruitment
WILLEM STEENBAKKERS | 8 MAART 2024
Voor elke online marketeer is A/B-testen niet meer dan logisch, maar waarom is dit nog niet een standaard in de wereld van Recruitment (Marketing)?
Voor veel bedrijven is recruitment een bijzaak, waardoor het lastig is om budget vrij te maken voor recruitmentactiviteiten. Dat is best gek, want met goede collega’s wordt het behalen van de primaire bedrijfsdoelstellingen een stuk makkelijker. En je collega’s zijn ook nog eens de belangrijkste ambassadeurs van jouw organisatie!
Voorkom werven op aannames
Gelukkig hoeven recruitmentactiviteiten niet altijd veel te kosten. En hoge fees betalen al zeker niet! Zo kun je bijvoorbeeld binnen jouw interne doelgroep(en) informatie ophalen om onder andere betere landingspagina’s, vacatureteksten, vacaturetitels en beeldmateriaal te ontwikkelen. Zo voorkom je dat gaat werven op basis van aannames en weet je jouw ideale doelgroep beter te bereiken op basis van hun wensen en behoeftes.
In mijn rol als Consultant Recruitment & Employer Branding bij Primatch HR Groep wil ik graag meer zekerheid inbouwen voor mijn klanten. Daarom wil ik waar mogelijk data-gedreven werken om het campagnebudget te vertalen naar gerichte conversie. Voor mij is A/B-testen daarom een krachtig instrument.
Hoe ziet dit er in de praktijk uit?
📈 Creëer verschillende versies van jouw boodschap en test deze op je doelgroep;
📈 De ontvanger krijgt de verschillende versies te zien, de ontvanger spreekt onbewust de voorkeur voor een versie uit waardoor jij in staat om beslissingen te nemen op basis van data in plaats van intuïtie;
📈 Verzamel en analyseer de data voor de meest gerichte en effectieve wervingsstrategie, wat zorgt voor de beste candidate experience voor nu en toekomstige campagnes.
Wat heb je nodig voor A/B-testen?
🔍 De tijd nemen voor een gedegen voorbereiding om informatie op te halen bij/over jouw doelgroep;
🔍 Expertise van een Recruitment Marketing-collega of bureau (zoals Primatch HR Groep 😉) voor het op- en uitzetten van de advertenties;
🔍 De tijd nemen om de resultaten van de A/B-test te analyseren;
🔍 Een ATS (Applicant Tracking System) die zorgt voor een duidelijke landingspagina achter de advertentie, waar de doelgroep kan solliciteren op de manier die zij fijn vinden en één omgeving waar jij de conversie, data, sollicitanten en candidate journey kan beheren!
Wil jij meer én betere conversie halen uit jouw recruitmentactiviteiten door middel van A/B-testen? Neem dan gerust contact met mij op via 06 – 21274640 en ik vertel je er graag meer over!
Over de auteur
Willem Steenbakkers is Recruitment Consultant bij Primatch Tilburg en krijgt energie van recruitmentvraagstukken. Ieder vraagstuk vraagt om een andere aanpak en oplossing. Bij de één helpt hij met een jobmarketing campagne, en bij de ander begeleidt hij een werken-bij website. Hierdoor is zijn werkdag nooit hetzelfde!