BLOG

WEL OF NIET WERVEN IN DE ZOMER?

JEROEN BERGEN | 1 AUGUSTUS 2022

Home » Recruitment Blog » Wel of niet werven in de zomer?

Vanuit opdrachtgevers krijgen we vaak de vraag of het zinvol is om de recruitmentactiviteiten in de zomer voort te zetten, of is het verstandiger om dit tijdelijk te parkeren voor na de zomervakantie?

Deze vraag is niet met een ja of nee te beantwoorden. Eigenlijk zijn er een aantal zaken die je moet begrijpen en weten voordat je kan bepalen of het effect gaat hebben om te werven in juli en augustus.

 

  • Weet dat de traffic op jobboards over het algemeen minder is. Vacatures krijgen dus minder aandacht van werkzoekenden.
  • Er worden ook minder vacatures geplaatst, hierdoor sta je langer op de eerste pagina’s op de jobboards en is de concurrentie wat milder. Dat kan gunstig zijn.
  • Ken je doelgroep. Is jouw doelgroep vakantie gebonden? Dan zou ik de campagne klaarzetten voor eind augustus. Is je doelgroep niet vakantie gebonden dan is er geen belemmering om de werving nu op te starten en tijdens de zomer te laten lopen. Maar houd er dan rekening mee dat je doelgroep in het voor en na seizoen weg zal zijn en dat je daar minder conversie door kan krijgen.
  • Mensen hebben op vakantie vaak tijd voor reflectie. Het kan zijn dat ze op zoek gaan naar alternatieven, via Indeed of LinkedIn bijvoorbeeld. Waarschijnlijk zal dit nog niet direct leiden tot sollicitaties. Maar je wilt wel aanwezig zijn in deze oriëntatiefase. Een goed argument om wel aanwezig te zijn gedurende de zomermaanden. Monitor vooral je traffic en minder je conversie voor het bepalen van je succes, want die is waarschijnlijk gewoon lager.
  • Bedank goed dat je doelgroep op het strand en aan het zwembad veel online is en je ze daar prima kan bereiken. Het is dan wel van belang dat je heel goed weet waar je kandidaten zich online bevinden.
  • Zorg dat je bereikbaar blijft. Is je eigen organisatie bereikbaar en in staat opvolging te geven aan reacties?

 

Fijne zomer allemaal en veel succes met werven!

Over de auteur


Jeroen Bergen is Managing Partner bij Primatch HR Groep. Hij heeft 25 jaar ervaring binnen online recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten. Ook is hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van recruitmentsoftware TOOL2MATCH.

Jeroen Bergen Managing Partner Primatch HR Groep