BLOG

Van 300 afwijzingen naar een vliegende start

FRANCES JANSSEN | 29 SEPTEMBER 2025

Home » Recruitment Blog » Van 300 afwijzingen naar een vliegende start

Van 300 afwijzingen naar een vliegende start: mijn eerste weken in een nieuwe baan.

Na mijn afstuderen duurde het ruim een jaar voordat ik een fulltimebaan vond. In dat jaar kreeg ik meer dan 300 afwijzingen, voerde ik 30+ sollicitatiegesprekken en was ik vier keer nét niet de gekozen kandidaat.

Ik hoorde allerlei redenen:

  • “Te weinig ervaring.” (Logisch als starter, toch?)
  • “Je voldoet niet aan onze functie-eisen.” (Waarom mocht ik dan op gesprek?)
  • “Je bent te jong.” (Leeftijdsdiscriminatie, iemand?)
  • En mijn favoriet: “We zien je eerder bij een groter bedrijf, gezien je persoonlijkheid en kansen.”

Ondanks deze reacties ben ik doorgegaan en inmiddels werk ik een paar weken met veel plezier bij Primatch HR Groep. Die eerste weken? Overweldigend. Alles is nieuw: collega’s, systemen, cultuur, taken. Je hebt honderd vragen, maar durft ze niet allemaal te stellen. Soms gaat het tempo hoog en is het lastig je grenzen te bewaken. Herkenbaar? Dat hoort bij elke start.
Omdat ik dol ben op lijstjes, deel ik graag wat mij écht hielp in mijn eerste weken:

1. Schrijf alles op
De informatiestroom in week één is enorm. Verwacht niet dat je alles onthoudt. Maak notities—op je laptop, telefoon of in een notitieboek. Ik hield zelfs een dagboek bij met wat ik dagelijks leerde. Handig ook, voor tussentijdse evaluaties.

2. Stel liever één vraag te veel dan te weinig
Begin je bij een nieuwe werkgever, dan start je opnieuw. Het is volkomen normaal om veel vragen te hebben. Je laat juist betrokkenheid zien als je doorvraagt in plaats van “gewoon maar” te beginnen.

3. Organiseer je digitale werkplek direct
De eerste dagen stromen e-mails binnen over accounts, wachtwoorden en handleidingen. Archiveer of verwijder wat je niet nodig hebt en maak mappen voor de rest. Zo houd je overzicht én straal je professionaliteit uit.

4. Bewaak je grenzen
Je wilt misschien alles meteen weten en kunnen, maar volledige integratie kost maanden. Ik wilde in mijn enthousiasme alles aanpakken en merkte pas te laat dat het te veel was. Luister naar je lichaam en neem de tijd.

De eerste weken bij een nieuwe werkgever zijn altijd spannend. Deze tips halen de zenuwen niet helemaal weg, maar kunnen de start wél een stuk soepeler maken. Welke aanpak of best practices hebben jullie binnen de organisatie ontwikkeld om nieuwe medewerkers in hun eerste weken optimaal te ondersteunen?

Over de auteur


Frances Janssen is Junior Consultant Arbeidsmarktcommunicatie en Recruitment bij Primatch HR Groep. Met haar positieve instelling, frisse blik op de recruitmentwereld en een flinke dosis energie, staat ze klaar om organisaties te helpen met hun recruitmentproces.

Jeroen Bergen Managing Partner Primatch HR Groep