BLOG
Recruitment is geen marketing: het is de waarheid
JEROEN BERGEN | 14 AUGUSTUS 2025
Een Franse bistro inrichten als Chinees-Indisch restaurant en dan ook nog de menukaart in dollars aanbieden. Serieus? Wie komt voor vers brood, mosselen, escargots en een goed glas wijn verwacht géén babipangang, kroepoek en koe loe yuk.
Zo werkt het ook in recruitment. Alles moet kloppen: functietitels, arbeidsvoorwaarden, cultuur, sollicitatieproces, beeldmateriaal, tone of voice van je content – alles moet overeenkomen met de werkelijkheid. Wie je bent en wat je belooft, moet je kunnen waarmaken. Anders is de enige garantie die je krijgt teleurstelling.
Stop met valse beloftes
Een EVP (Employer Value Proposition) is niks meer dan dat: de vertaling van wie je bent en waar je in gelooft naar jouw relevante doelgroepen op de arbeidsmarkt. Niet een paar mooie woorden op een website of een gelikte campagne, maar een verhaal dat je echt kunt waarmaken. Net zoals een restaurant alleen van concept of menu kan wisselen als het past bij de chef en het concept. Doe je dat niet, dan werkt het niet. Punt.
En toch zie ik het continu: bedrijven die campagnes de lucht in sturen die totaal niet matchen met hun werkelijkheid. Kandidaten worden gelokt met woorden die intern niemand waarmaakt. Waarom gebeurt dit? Opportunisme? Slechte marketingadviezen? Of denken bedrijven echt dat je op de arbeidsmarkt hetzelfde kunt verkopen als een product dat je niet hebt? Het is frustrerend. En het is een verspilling van tijd, geld en vertrouwen zowel voor de organisatie, de recruiter als voor de kandidaat.
Wil je dat je werving klopt met wie je bent? Volg dit stappenplan:
- Onderzoek je doelgroep
Waar zitten je kandidaten? Hoe oriënteren ze zich? Wat vinden ze belangrijk in hun werk? Welke problemen ervaren zij en hoe los jij die op? Stel persona’s op om dit scherp te krijgen. - Onderzoek de markt
Wie zijn je concurrenten, hoe groot is de doelgroep, wat doen de concurrenten, hoe zit je qua beloning, bereikbaarheid en secundaire voorwaarden. - Analyseer je eigen waarden
Wat zijn jullie kernwaarden, drijfveren en gedragsankers? Wat maakt jullie uniek als organisatie en welk probleem los je op voor medewerkers? - Leg de twee naast elkaar
Bekijk waar de behoeften van je doelgroep en jullie waarden elkaar raken. Dit zijn de plekken waar je boodschap kracht krijgt. - Ontwikkel een creatief concept
Vertaal de overlap in een concept dat zowel intern als extern klopt. Hoe wil je dat kandidaten jou ervaren? Welke toon en visuele stijl past daarbij? - Maak een recruitment contentplan
Gebruik je persona’s en het concept als basis. Welke kanalen, berichten en formats zet je in om kandidaten te bereiken en te overtuigen? - Implementeer via jobmarketing en employer branding
Breng je content en concept actief naar buiten, zodat je werving consistent en herkenbaar wordt. - Analyseer en optimaliseer
Meet conversies en gekwalificeerde reacties. Wat werkt? Wat niet? Pas je recruitmentstrategie aan en blijf verbeteren.
Volg je dit stappenplan niet, dan serveer je voor je het weet bami in je bistro, en rennen de klanten weg.
Over de auteur
Jeroen Bergen is Managing Partner bij Primatch HR Groep. Hij heeft 25 jaar ervaring binnen online recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten. Ook is hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van recruitmentsoftware TOOL2MATCH.