BLOG
ondernemerschap is niet voor iedereen
ronald leeuwenberg | 2 juni 2022
Niemand wordt als ondernemer geboren en natuurlijk, de één is er beter in dan de ander, maar goed ondernemerschap draait niet alleen om talent. Nee, het hebben van de juiste mindset en het beschikken over een aantal basisvaardigheden spelen net zo’n grote rol. Misschien nog wel groter. En iedereen kan zichzelf die denkwijze eigen maken en die handige competenties ontwikkelen.
Ondernemerschap in klassieke zin
Ondernemerschap betekent dat je potentieel ziet in een idee en dat weet te vertalen in een product of dienstverlening om vervolgens een bedrijf te ontwikkelen en te runnen met het plan om er winst mee te maken. Ook al brengt het risico’s met zich mee.
Vandaag de dag betekent ondernemer zijn meer dan dat
Vaak hoor je dat mensen ondernemer worden omdat ze dan kunnen doen wat ze leuk vinden. En eigen baas zijn betekent ook dat je zelf de richting op kunt gaan die je wilt. Dat je zelf je werkweek in kunt richten. Dat je woon- en werkverkeer kunt vermijden, als je dat wilt. Flexibiliteit en vrijheid. En niet te vergeten, financiële onafhankelijkheid. Geld is niet het belangrijkste, maar het is wel fijn om je succes ook in financiële zin uitbetaald te zien.
Maar er is meer. De afwisseling in werkzaamheden, bijvoorbeeld. Het ene moment doe je de boekhouding, het andere moment heb je een gesprek met een potentiële klant en weer iets later doe je waar je echt goed in bent. Dat geeft je nieuwe energie. Maar ook de continue uitdaging, het creatief bezig zijn en jezelf constant blijven ontwikkelen zijn redenen waarom mensen ondernemer worden.
Het is belangrijk om eens na te gaan waarom jij ondernemer bent geworden of wilt worden. Als je dat goed in je achterhoofd houdt, kun je je namelijk makkelijk herinneren waarom je doet wat je doet. Zodat je gemotiveerd aan het werk blijft gaan als het even tegen zit. Zodat je je door eventuele moeilijke periodes heen kunt slaan en daarna kunt genieten van alles wat het ondernemerschap te bieden heeft.
De mindset die je moet hebben
Succesvol ondernemerschap begint met een visie. Met een doel. En de discipline en ambitie om constant aan dat doel te werken door jezelf en je bedrijf te blijven ontwikkelen en verbeteren. Door nieuwe dingen te proberen. Wees daarbij niet bang om fouten te maken. Ondernemen gaat nu eenmaal met vallen en opstaan. Zolang je maar leert van je fouten. Zoek samenwerking (1+1=3).
Wees daarbij vol vertrouwen en overtuigd van je visie, maar sta ook open voor advies en kritiek. Want, ook al ben je het er misschien niet mee eens of denk je het beter te weten, van je meest kritische klanten leer je waar je jezelf kunt verbeteren. Denk daarom altijd vanuit je klant. Want hij of zij is de levensader van je bedrijf. Hij of zij koopt immers jouw product of kiest voor jouw diensten.
Van ondernemer naar succesvolle zakenpartner
Waarop onderscheidt het kaf zich van het koren? Wat zijn de eigenschappen van een succesvolle ondernemer? En wat zijn de vaardigheden en competenties waarover je moet (leren) beschikken om je onderneming met succes te laten groeien?
Doorzettingsvermogen
Als ondernemer moet je over een flinke dosis doorzettingsvermogen beschikken. Soms ben je éénzaam en er gaan tegenslagen komen. Ongetwijfeld. Maar laat je niet van de wijs brengen. Na regen komt zonneschijn.
Risico’s inschatten (en durven nemen)
Ondernemerschap brengt soms risico’s met zich mee. Onzekere situaties. Succesvolle ondernemers weten die risico’s goed in te schatten en zien daardoor geen bedreigingen, maar kansen. Het benutten van die kansen loont.
Creativiteit
En daarmee bedoelen we niet dat je geweldig goed moet kunnen schrijven of dat je schitterende grafische ontwerpen kunt maken. Creativiteit heeft te maken het ‘out of the box’ denken. Het unieke zien in ideeën en precies dat weten te exploiteren.
Goed kunnen plannen
Als eigen baas moet je planmatig te werk kunnen gaan. De hoofd- en bijzaken kunnen onderscheiden, zodat je doel- en resultaatgericht kunt blijven werken. Daar hoort ook natuurlijk ook een strak agendabeheer bij en het bijhouden van een overzichtelijke financiële administratie.
Overtuigingskracht
Succesvolle ondernemers zijn meesters in het overtuigen. In het verkopen van hun product of dienst en anderen daar enthousiast over te maken. Door goed te luisteren ontdekken zij de behoeften en problemen van de klant en spelen daar handig op in.
De drang om te leren
Je bent als freelancer, ZZP’ers of zelfs eigenaar van een groot bedrijf nooit uitgeleerd. Alleen door jezelf en je onderneming continu te ontwikkelen en verbeteren kun je inspelen op veranderingen en jezelf blijven onderscheiden.
In ons partner-model zet je een regionale recruitment-organisatie op
Om het maximale uit je organisatie te kunnen halen en bezig te kunnen zijn met je klanten en niet met allerlei andere zaken is het partner-model ontstaan.
Ondersteuning met (online) acquisitie: dit houdt in dat je alle online leads ontvangt uit deze regio en dat er veel wordt gedaan aan regionale branding van jou en de verschillende producten en diensten. Het feit dat je een regio hebt geclaimd betekent zeker niet dat je geen klanten buiten deze regio kan hebben, maar we geloven sterk in regionale kennis en netwerken.
Op het gebied van systemen, software, producten en diensten wordt je volledig ondersteund en getraind vanuit het service-kantoor. Maandelijks hebben we een partner-dag waar we externe sprekers uitnodigen, business cases bespreken en ingaan op nieuwe producten en kansen. Ook wordt deze dag gebruikt om beslissingen te nemen en de onderlinge banden te versterken. Steeds vaker zien we dan ook dat klanten dan wel vraagstukken gezamenlijk worden opgepakt (delen van kennis en capaciteit(en).
De vraag is natuurlijk ook, blijf je ZZP’er of ga je personeel aannemen?
In het begin of in een later stadium is het van belang om na te denken over je ambities. Wil je lekker werken en daarmee taken als, boekhouding, personeel, marketing etc. uitbesteden dan is de rol van ZZP’er in ons model ideaal. Wil je vanaf het begin of in een later stadium echt een regiokantoor opstarten dan kijken we gezamenlijk naar een ander businessmodel en dus ook het type ondernemerschap wat het beste bij je past.
Dus geloof je in samenwerken, leren van gelijkgestemden en een bedrijfsvoering die goed is ingericht met de juiste producten, diensten en collega’s dan ga ik graag met je in gesprek over een bedrijfsplan!
Meer weten over je aansluiten bij Primatch? Kijk dan eens bij partner worden. Meer weten over andere onderwerpen? Schrijf je dan in voor één van onze webinars of neem gerust contact op via 088-5325125 of [email protected].
Over de auteur
Ronald Leeuwenberg is Managing Partner van Primatch HR Groep. Hij heeft ruim 25 jaar ervaring binnen online recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten.