BLOG

hOE ZET JE DE CHARME VAN WERKEN BIJ HET MKB IN?

JONAS PIKET | 13 AUGUSTUS 2024

Home » Recruitment Blog » Hoe zet je de charme van werken bij het MKB in?

De afgelopen jaren is mij opgevallen dat men na het afronden van zijn of haar studie linea recta de koffer vult met een Masterdiploma, een nieuw pak van de Suit Supply en de invloed van ‘the old boys network’ om op de Zuid-as te gaan werken voor een gigantische organisatie. Ieder zo zijn ding natuurlijk. Echter, hoe ben jij als kleine organisatie in staat om ervoor te zorgen dat werkzoekenden voor jou kiezen, in plaats van voor een Big Corporate?     

Ten eerste kunnen kleinere organisaties vaak meer flexibiliteit en wendbaarheid bieden in termen van werktijden, werkplekken en projecttoewijzing. Zo is het voor werknemers gemakkelijker om een goede balans tussen werk en privé te behouden. Bovendien hebben werknemers in kleinere bedrijven vaak meer ontwikkelingsmogelijkheden en verantwoordelijkheid dan in grote, hiërarchische organisaties. Ze kunnen zich sneller ontwikkelen en doorgroeien in hun carrière op deze manier.  

Duidelijke meerwaarde voor de organisatie 

Ook kunnen werknemers in kleinere bedrijven vaak direct zien hoe hun werk bijdraagt aan het succes van de organisatie. Stel, je werkt voor een bedrijf waar 30 man op de sales-afdeling werkt, dan lever je circa 1/30e van de salesverwachting. Als je slechts één van de drie Sales collega’s bent, draag je in theorie 33,33% bij aan de verwachte omzet. Je impact is in dit geval dus 10 keer groter dan bij de andere organisatie. Deze impact kan voor een enorm gevoel van trots en voldoening zorgen bij medewerkers.  

Minder bureaucratie 

Meestal krijg je ook makkelijker zaken voor elkaar, omdat je niet hoeft te wachten op vier andere managementlagen en een periodieke meeting over acht weken om antwoord te moeten krijgen op jouw vragen of verzoeken. Stel je voor, je hebt een interessante tool gevonden om webinars mee te organiseren en je wil goedkeuring vragen om te testen of het iets is, dan kun je bij een klein bedrijf vaak meteen op de directie afstappen om te vragen hoe diegene hier over denkt.  

Persoonlijk en hecht 

Door een hechte en persoonlijke werkcultuur te bieden, kan een kleine organisatie in de buurt een stuk aantrekkelijker zijn dan de vaak afstandelijke en grote corporates. De directie kent je hier bij naam, omdat ze je zelf hebben aangenomen en drie bureaus verderop werken. Dat is dé charme van het MKB: weinig bureaucratie en gewoon heel veel plezier.  

Wat maakt jouw organisatie uniek? 

Het is goed om je bewust te zijn van deze argumenten voor werkzoekenden om te kiezen voor een lokale, kleinschalige organisatie ten opzichte van een grote corporate. Door een sterk werkgeversmerk te bouwen, kun je deze voordelen inzetten om nieuwe medewerkers te werven. Wil jij weten wat jouw organisatie nu écht uniek maakt en hoe je een sterk werkgeversmerk neer kunt zetten? Daarover gaan we graag met je in gesprek. Kies ervoor om als werkgever op te vallen, en talent kiest voor jou.  

Over de auteur


Jonas Piket is accountmanager bij Primatch HR Groep. Met zijn diverse werkervaring focust hij zich nu op het adviseren van (potentiële) opdrachtgevers met als doel het neerzetten van een weergaloos werkgeversmerk.

Jeroen Bergen Managing Partner Primatch HR Groep