BLOG

Het geheim van een succesvolle werving in een uitdagende arbeidsmarkt

MARCEL VAN DEN BOGAART | 4 juli 2023

Home » Recruitment Blog » Het geheim van succesvolle werving in een uitdagende arbeidsmarkt

In een aantal sectoren loopt het aantal vacatures terug, bijvoorbeeld in de horeca. Dit zijn uitzonderingen op de regel, want de krapte op de arbeidsmarkt houdt aan. Het aantrekken van gekwalificeerde kandidaten is voor veel werkgevers dan ook een grote uitdaging. Heb je een plan? Dan worden je kansen groter! Vooral met de juiste strategie en benadering kan je een voorsprong krijgen op je concurrenten en toptalent aantrekken.

Laten we eens kijken naar enkele effectieve manieren om jouw wervingsproces te optimaliseren:

  • Op korte termijn

Zorg om te beginnen dat je weet wie je doelgroep is. Spreek ze aan met een boodschap en een manier die aansluit bij hun belevingswereld, levensfase en verwachtingen. Het is een open deur, maar werf daar waar je doelgroep actief is. Dat voorkomt inzet van onnodig veel budget terwijl je kansen groter worden.

Vervolgens richt je het sollicitatieproces zo laagdrempelig mogelijk in. Door kandidaten een makkelijke en snelle manier te bieden om te solliciteren, wordt de kans groter dat ze voor jouw kiezen. Daarnaast is snelheid van handelen de sleutel tot het behouden van potentiële kandidaten.

  • Op middellange en lange termijn

Bouw een sterk werkgeversmerk op. Investeer in employer branding en vertel wie je bent, wat je doet en vooral ook, waarom je dat doet. Zo laat je zien dat je een aantrekkelijke werkgever bent. Een sterk employer brand trekt niet alleen kandidaten aan, maar het zorgt er ook voor dat talent binnen jouw organisatie blijft.

Natuurlijk breng je een positief verhaal, maar zorg ook dat het realistisch is. Dat voorkomt dat nieuwe medewerkers niet teleurgesteld raken als ze eenmaal aan boord zijn. Door te werken aan je werkgeversmerk zullen kandidaten naar jou toekomen in plaats van andersom.

Wat is jouw plan de campagne?

Voor vervullen van vacatures in een uitdagende arbeidsmarkt heb je een plan nodig, nooit zomaar wat doen. Op korte termijn behaal je resultaat door grondig doelgroeponderzoek en het schrijven van toegankelijke vacatureteksten. Ook het vereenvoudigen van het sollicitatieproces en het gebruik van slimme recruitmentsoftware vergroot de kans op succes. Wil je ook op de lange termijn succesvol zijn? Investeer in employer branding.

Neem de tijd om te onderzoeken welke aanpak het beste past bij jouw organisatie, doelgroep en vacatures. Op die manier kun je jouw wervingsproces optimaliseren en het talent vinden dat perfect past bij jouw organisatie.

Over de auteur


Marcel van den Bogaart is Primatch Partner van de regio Noordoost-Brabant. Met ruim 25 jaar ervaring met recruitment, HR, kwaliteit- en procesoptimalisatie en uiteenlopende managementfuncties heeft hij de juiste bagage.

Primatch Partner Marcel van den Bogaart