column

Employer branding by Team Debut 

sandra bruurmijn, tjalien de lange, rebecca van rosmalen-dorff, charlotte van de rijt, esmee bakhuizen, evi van zelst | 2025

Home » Jubileum » Employer branding by Team Debut

Fun & Facts: mooiste anti-kraak kantoor te Zaltbommel – stoere doorzetters – houden van een goede grap – hybride werken tot kunst verheven – cappuccino en gemberthee – baby olijfboom kweek wedstrijd – alleen de leukste opdrachtgevers – een voor allen, allen voor een.

In 2025 vieren we het 25-jarig bestaan van Primatch HR Groep, wat een prestatie! Nu kunnen we een heel serieus stuk gaan schrijven over employer branding, zoals ons gevraagd is, maarrrr… wij dagen elkaar en onze omgeving altijd graag uit om iets anders te doen om unieke resultaten te krijgen. Dus hebben we in plaats daarvan een paar stellingen bedacht en voorgelegd aan de collega’s in ons team. We hopen dat je met een glimlach op je gezicht iets opsteekt over employer branding. 

Stelling 1: “Employer branding is net zo belangrijk als koffie.” 

Sandra:

“Nooit! Koffie wint altijd haha. Maar zonder goede employer branding zitten we al snel zonder goede medewerkers om die koffie te branden, te leveren en in de schappen te leggen waar ik het kan kopen. Een sterk employer brand zorgt ervoor dat je de beste barista’s – ik bedoel, medewerkers – aantrekt. Zonder dat merk je snel dat je alleen de laatste smaakloze druppels uit het koffiezetapparaat krijgt.” 

Stelling 2: “Een verkeerde match is als een slecht geknipt kapsel – het is een dure grap en je blijft er best lang mee zitten.” 

Charlotte:

“Ja zeker, en ik spreek uit ervaring, helaas. Alleen een ‘mismatch’ is iets moeilijker verbergen, het kan de sfeer in en prestaties van je hele team beïnvloeden. Daarnaast kan je de kandidaat ook een heel slecht gevoel geven over zijn of haar kwaliteiten. Dat het probleem aan hem of haar zou liggen. Dat maakt de kandidaat dan onzeker, terwijl het gewoon een mismatch is van beide kanten.

Daarom is het zo belangrijk om je employer branding zo in te richten dat je ‘natuurlijke preselectie’ creëert. Je trekt dan doorgaans alleen nog die mensen aan die écht bij je organisatie passen. Als je niet aangeeft wat je precies zoekt, krijg je iets anders.” 

Stelling 3: “Employer branding is als daten – je moet meteen een goede indruk maken, anders wordt er snel naar links geswipet.”

Tjalien:

“Haha, dat klopt! Kandidaten hebben tegenwoordig zoveel keuzes, dus je moet je echt onderscheiden. Het gaat erom dat je jouw bedrijf zo eerlijk en aantrekkelijk mogelijk voor de juiste doelgroep presenteert, zodat kandidaten zich erin kunnen herkennen en nieuwsgierig worden naar meer. Authentieke employer branding is de sleutel tot langdurige relaties.” 

Stelling 4: “Employer branding is als het bouwen met Lego – elke steen telt.” 

Evi:

Ja die zie ik wel! Elke interactie, elk stukje content en elke kandidaat ervaring bouwt aan je merk. En als je één steen mist, kan het hele bouwwerk instorten. 

Esmee:

Zeker! Het is een doorlopende inspanning en elke actie is belangrijk. Het vraagt, net als bij Lego, veel tijd en geduld om iets geweldigs te bouwen, maar het resultaat is het altijd waard. 

Dank lieve teamleden voor het delen van jullie inzichten. Eén ding is zeker, employer branding is niet zomaar iets voor erbij. Employer branding is van belang voor het aantrekken én behouden van talent, je gaat jezelf immers profileren als aantrekkelijke werkgever. Het is een investering die zorgt dan je op lange termijn juist kosten bespaart, door minder verloop en lagere kosten voor werving.   

Het is duidelijk dat jullie gepassioneerd zijn over employer branding. Nogmaals gefeliciteerd aan Jeroen en Ronald met het 25-jarig bestaan van Primatch HR Groep, super knap gedaan!

Liefs,

Team Debut