BLOG
kom jij tot de kern?
JEROEN BERGEN | 6 mei 2022
Alle gesprekken die ik op dit moment voer met opdrachtgevers, en dat zijn er veel op het moment, gaan allemaal over een ding. Waarom krijg ik zo weinig reacties op mijn vacatures?
Het antwoord is simpel, de uitvoering is complex.
Weet je eigenlijk wel wie je wil zijn en wat je wilt uitstralen als werkgever? De complexe implicatie daarvan is dat je na moet gaan denken over wat betekent onze visie, missie, ambitie en kernwaarden voor onze medewerkers en voor onze kandidaten? Hoe vertaal ik die missie, visie en kernwaarden naar een werkgeversmerk en een werkgeversbelofte. Hoe worden deze zaken ervaren door de huidige werknemers en door de doelgroep? Dat vraagt behoorlijk veel onderzoek en behoort echt tot het ontwikkelen van een recruitmentstrategie die onderdeel is van de algehele bedrijfsstrategie. Bovenstaande is al veel werk als er een visie en een missie aanwezig is, als er kernwaarden aanwezig zijn en er een duidelijke ambitie is geformuleerd. Maar heel vaak komen we bij organisaties die deze zaken niet hebben opgesteld, of lang geleden zijn opgesteld en ze eigenlijk niet meer actueel zijn. De grote vraag is dan, als je niet weet wat je zelf wilt zijn: wat jullie als bedrijf belangrijk vinden, hoe je met elkaar omgaat, hoe kan een kandidaat die nog nooit van jouw bedrijf gehoord heeft beoordelen dat jouw bedrijf dé vervolgstap is in zijn of haar carrière?
Heb je problemen op de arbeidsmarkt, ga terug naar de kern. The WHY!
Wil je graag meer weten over de mogelijkheden? Schrijf je dan in voor één van onze webinars of neem gerust contact op via 088-5325125 of info@primatch.nl.
Over de auteur
Jeroen Bergen is Managing Partner bij Primatch HR Groep. Hij heeft ruim 22 jaar ervaring binnen online recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten. Ook is hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van recruitmentsoftware TOOL2MATCH.