BLOG
Ik zie door de bomen het bos niet meer!
JEROEN BERGEN | 8 april 2022
Wat er vaak gebeurt is dat we het verhaal vertellen waarvan wij denken dat kandidaten het wel interessant vinden. En dat we die verhalen vertellen op de kanalen die wij makkelijk vinden omdat we daar ook onze andere communicatie verzorgen. Draai het eens om. Vraag nou eens aan je kandidatendoelgroepen waar ze warm voor lopen, wat hun interesses zijn, waar ze voor naar hun werk komen en voor willen gaan. Maak daar verhalen omheen die aansluiten bij jullie organisatie, jullie kernwaarden, jullie ambitie en story’s. Luister eens naar je kandidaten en medewerkers. Maar dan écht. Ze vertellen je veel meer dan je van tevoren had durven dromen.
Na deze preek, viel het even stil, en vervolgens viel het kwartje. ‘Dus eigenlijk wat wij ook met onze klanten doen?!’ Ja! Precies dat! De rest is geschiedenis.
Houd het klein, geen grote enquêtes. Maak kleine groepjes waarmee je echte gesprekken voert van een uur over werk, inspiratie, drijfveren en verwachtingen. Leg daar de verhalen van je organisatie tegen aan. Spreek doelgroepen aan op wat ze echt raakt op plekken waar ze aanwezig zijn en je bereikt ze op een manier die je tot nu toe niet bedacht had.
Wil je graag meer weten over de mogelijkheden? Schrijf je dan in voor één van onze webinars of neem gerust contact op via 088-5325125 of info@primatch.nl.
Over de auteur
Jeroen Bergen is Managing Partner bij Primatch HR Groep. Hij heeft ruim 22 jaar ervaring binnen online recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten. Ook is hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van recruitmentsoftware TOOL2MATCH.