BLOG

Ik zie door de bomen het bos niet meer!

JEROEN BERGEN | 8 april 2022

Home » Blog » Ik zie door de bomen het bos niet meer!
Waar moeten we dan in hemelsnaam beginnen? Het is eind 2021 als deze vraag door de vergaderzaal galmt. De ondernemer in kwestie ziet het niet meer zitten. Veel vacatures en weer een paar opzeggingen. En de openstaande vacature worden niet ingevuld. Er klinkt vertwijfeling in zijn stem. Maar we zijn toch echt wel een mooi bedrijf. Ik zeg: ‘Ja dat zijn jullie ook, maar de vraag is, zien kandidaten dat ook zo?. Vertellen jullie wel het juiste verhaal? Een welk verhaal wil je eigenlijk vertellen en op welke kanalen doe je dat dan?’

Wat er vaak gebeurt is dat we het verhaal vertellen waarvan wij denken dat kandidaten het wel interessant vinden. En dat we die verhalen vertellen op de kanalen die wij makkelijk vinden omdat we daar ook onze andere communicatie verzorgen. Draai het eens om. Vraag nou eens aan je kandidatendoelgroepen waar ze warm voor lopen, wat hun interesses zijn, waar ze voor naar hun werk komen en voor willen gaan. Maak daar verhalen omheen die aansluiten bij jullie organisatie, jullie kernwaarden, jullie ambitie en story’s. Luister eens naar je kandidaten en medewerkers. Maar dan écht. Ze vertellen je veel meer dan je van tevoren had durven dromen.

Na deze preek, viel het even stil, en vervolgens viel het kwartje. ‘Dus eigenlijk wat wij ook met onze klanten doen?!’ Ja! Precies dat! De rest is geschiedenis.

Hoe doe je dat nou?

Houd het klein, geen grote enquêtes. Maak kleine groepjes waarmee je echte gesprekken voert van een uur over werk, inspiratie, drijfveren en verwachtingen. Leg daar de verhalen van je organisatie tegen aan. Spreek doelgroepen aan op wat ze echt raakt op plekken waar ze aanwezig zijn en je bereikt ze op een manier die je tot nu toe niet bedacht had.

Wil je graag meer weten over de mogelijkheden? Schrijf je dan in voor één van onze webinars of neem gerust contact op via 088-5325125 of info@primatch.nl.

Over de auteur


Jeroen Bergen is Managing Partner bij Primatch HR Groep. Hij heeft ruim 22 jaar ervaring binnen online recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en automatisering van werving en selectie trajecten. Ook is hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van recruitmentsoftware TOOL2MATCH.

Jeroen Bergen Managing Partner Primatch HR Groep